Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

...Păşiţi încet... se citeşte...

Tinereţe fără tinereţe - ecranizare după Mircea Eliade -Youth Without Youth (2007) -




Tinereţe fără tinereţe - Youth Without Youth (2007)


"Fidel nuvelei cu acelaşi nume scrise de Mircea Eliade, filmul lui Coppola urmăreşte povestea lui Dominic Matei, profesor ratat de limbi orientale, care este lovit de fulger şi supravieţuieşte. Mai mult decât atât, în mod miraculos, se vindecă extrem de rapid, întinereşte şi dobândeşte abilităţi intelectuale extraordinare: stăpâneşte limbi străine la perfecţie, inclusiv chineză sau sanscrită, cunoaşte subit informaţii inaccesibile oamenilor de rând.
Este urmărit de nazişti pentru a fi studiat, întrucât în acea perioada se derula un program de studiu care viza perfecţionarea speciei umane prin şocuri electrice puternice. Dominic reuşeşte să scape, dar viaţa lui ia o întorsătură nesperată când o întâlneşte pe Veronica, o tânără de 25 de ani, lovită şi ea de fulger în condiţii similare lui. Alături de ea, Dominic s-ar putea împlini atât în plan erotic, cât şi profesional. Filmul se bazează pe cele două faţete ale lumii, realul şi irealul, care se întrepătrund sau chiar se confundă, în mijloc aflându-se cunoaşterea, memoria ancestrală, care însă nu pot fi revelate fiinţei profane, totul în spiritul stilului lui Eliade."



"Temele abordate sunt complexe, greoaie, dificil de înţeles pentru cineva care nu este cat de cat iniţiat în opera lui Eliade sau în istoria religiilor, mergand de la metempsihoză şi transmigraţia sufletului pană la studiul limbilor orientale, originile limbajului şi conştiinţei, dedublarea de personalitate sau intruziunea miraculosului în viaţa cotidiană.
Pe scurt, un profesor roman de lingvistică în varstă de 70 de ani pe nume Dominic Matei (interpretat de către actorul Tim Roth) se teme că nu va reuşi niciodată să finalizeze în timpul scurtei sale existenţe omeneşti opera dedicată originilor limbajului şi, răvăşit de această revelaţie şi de pierderea singurei iubiri a vieţii lui -Laura, pleacă la Bucureşti cu intenţia ascunsă de a se sinucide. În faţa Gării de Nord din Capitală este lovit de un fulger, scapă în mod miraculos cu viaţă (deşi este ars pe aproape toată suprafaţa corpului) şi, spre uluirea medicilor care îl tratează, întinereşte cu aproximativ 30 de ani şi experimentează un fel de ascuţire a tuturor capacităţilor sale mentale. Astfel, începe să vorbească limbi străine despre care nu îşi aminteşte să fi învăţat vreodată, îşi dezvoltă un alter-ego cu care se sfătuieşte în secret şi care reprezintă un fel de voce interioară a conştiinţei şi îşi schimbă cu uşurinţă identităţile, fugind dintr-o ţară în alta deoarece a devenit fără voia sa un fel de supraom, vanat de către oamenii de ştiinţă din lumea întreagă pentru a fi transformat în obiectul lor de studiu. Este perioada celui de-al doilea Război Mondial, motiv pentru care în poveste apar fugitiv spioni germani sau ruşi şi referiri la cel de-al treilea Raich şi la Adolf Hitler sau la bombardarea oraşului japonez Hiroshima.
Fantasticul îşi găseşte locul şi în viaţa privată a lui Dominic Matei, care are ocazia de a-şi regăsi vechea dragoste pierdută, reîntrupată în persoana elveţiencei Veronica (Alexandra Maria Lara, pe care nu o văzusem în nici un film pană acum, mi-a lăsat o impresie foarte bună ca actriţă în acest rol şi mi-am explicat de ce a fost selectată ca membră în juriul Festivalului de la Cannes în acest an 2008).
Toată existenţa lui Dominic de după momentul în care a fost izbit de fulger pendulează între realitate şi visare şi este învăluită în mister, motiv pentru care spectatorul este menţinut într-o permanentă stare de confuzie şi se întreabă mereu dacă ceea ce se derulează în faţa ochilor săi este aievea sau numai o proiecţie a minţii supradezvoltate a personajului principal. Interesantă viziunea lui Coppola în ceea ce priveşte metafora trandafirilor (prezenţi aşa cum am remarcat şi pe afişul filmului “Tinereţe fără tinereţe” şi care mă trimite cu gandul la titlul altei nuvele a lui Mircea Eliade – “19 trandafiri”) şi totodată culoarea roşie şi numărul acestor trandafiri, cunoscut fiind faptul că cifra 3 este cifra magică în folclorul romanesc şi în scrierile lui Eliade. Al treilea şi ultimul trandafir roşu apare pe pieptul lui Dominic Matei atunci cand acesta se întoarce în timp în anul 1938, redevenind bătran şi prăbuşindu-se mort în zăpadă, după ce a vizitat pentru ultima dată spaţiul magic al cafenelei Café Select din oraşul lui natal Piatra Neamţ.

„Youth without youth” nu este un film uşor de digerat sau de interpretat deoarece este plin de simboluri, şi nu va fi cu siguranţă pe placul tuturor cinefililor."