I.
ACTUALITATEA
Sociologia
nu este până acum o ştiinţă, dar ea se întemeiază pe un axiom care e comun
tuturor cunoştinţelor omeneşti, că adică întâmplările concrete din viaţa
unui popor sunt supuse unor legi fixe, cari lucrează în mod hotărât şi
inevitabil. Scriitori cari în privirea ideilor lor politice sunt foarte
înaintaţi au renunţat totuşi de -a mai crede că statul şi
societatea sunt lucruri convenţionale, răsărite din
libera învoială reciprocă dintre cetăţeni: nimeni afară de potaia de gazetari
ignoranţi nu mai poate susţine că libertatea votului,
întrunirile şi parlamentele sunt temelia unui stat. De sunt acestea sau de nu
sunt, statul trebuie să existe şi e supus unor legi ale naturii, fixe,
îndărătnice, neabătute în cruda lor consecinţă.
Deosebirea este că în viaţa constituţională lupta pentru existenţă a
grupurilor societăţii care ştiu puţină carte găseşte răsunet, pe când în statul
absolutist acea luptă e regulată prin o putere mult mai înaltă, a monarhului adică,
al cărui interes este ca toate clasele să steie bine şi ca lupta dintre
ele să nu fie nimicitoare pentru vreuna. Nimic nu arată mai mult că
spiritul public nu e copt decât discuţii asupra teoriilor constituţionale. Această copilărie a spiritului nostru public
se arată de la începutul dezvoltării noastre moderne, din
zilele în care cei dintâi tineri rău sau deloc preparaţi
s-au întors din Paris, unde, uimiţi de efectele strălucite
a unei vieţi istorice de o mie şi mai bine de ani şi uitând că pădurea cea
urieşească de averi, ştiinţă şi industrie are un trecut foarte lung în urmă-i,
au socotit a introduce aceeaşi stare la noi,introducând
formulele scrise ale vieţii publice de acolo. E o zicală veche că, de-ai sta să numeri foile din plăcintă, nu mai ajungi s- o mănânci. Drept că e aşa, dar cu toate acestea
acele foi există. Şi dacă n-ar exista n-ar fi plăcintă. Asemănarea e cam
vulgară, dar are meritul de a fi potrivită. Condiţiile
plăcintei noastre constituţionale, a libertăţilor publice, de care radicalii se
bucură atâta, sunt economice; temelia liberalismului adevărat este o clasă de
mijloc care produce ceva, care, puind mâna pe o bucată de piatră, îi dă o valoare înzecită şi însutită de cum o avea, care face din
marmură statuă, din in pânzătură fină, din fier maşine, din lână postavuri. Este clasa noastră de mijloc în
aceste condiţii? Poate ea vorbi de interesele ei? Clasa noastră de mijloc
consistă din dascăli şi din ceva mai rău, din advocaţi.
D. X bunăoară e plătit de stat ca să
înveţe pe studenţii de la universitate limba română din punct de vedere filologic şi istoriaromânilor, două obiecte pe cari nu
le cunoaşte deloc. Să ne-nţelegem. Nu avem pretenţiune ca
profesorii noştri să fie genii. Departe griva de iepure. Dar, în împrejurări
normale, acest domn ajuns din întâmplare profesor s-ar fi
pus pe-nvăţat carte şi, fiindcă nu este cu totului tot mărginit, încât să aibă
nevoie de a
fi instalat într-un spital de nevolnici, ar fi
ajuns să poată împărtăşi studenţilor ceea ce au aflat alţii, de ex. învăţaţii
străini, despre limba română, le -ar fi arătat calea bună
şi bătută de oameni mai cuminţi, încât s-ar fi împlinit teoria unui pedagog
francez, că unşcolar poate învăţa de la profesorul său mai mult decât ştie
acesta însuşi. Atunci nu 1-am fi auzit susţiind pe d. X autenticitatea cronicei lui Hurul, autenticitatea unei
scrieri care, pentru filologi elementari chiar, e o galimatie deplină şi un
falsificat greoi, pe care-l cunoşti ca atare la cea dîntîi
vedere.
Dar împrejurările nefiind normale d. X nu
învaţă nimic, ci face politică. Drepturile imprescriptibile, libertatea
alegerilor,responsabilitatea ministerială, suveranitatea poporului sunt cuvinte care se-nvaţă pe de rost într -un sfert de ceas şi care-1 ridică
pe om la noi în ţară, făcând de prisos orice muncă intelectuala. Căci natura comună nu munceşte decât de silă. Silit de împrejurărinormale, d. X ar fi devenit un profesor mediocru;
nesilit de nimenea, se simte în sat fără câni şi umblă cu mânile în şolduri,
lasă şcoala pustie şi vine la Bucureşti ca să-şi facă
mendrele şi să-şi deie o importanţă pe care natura n-au voit să i-o deie.
Tot astfel e d. Y şi bună parte din cumularzii
universităţilor. Am luat profesori de universitate pentru
că un institut înalt de cultură poate ilustra mai clar
starea noastră de decadenţă. Şi cine plăteşte oare pe aceşti domni din clasa de
mijloc a căror mâni şinteligenţe nu produc valori de un
ban roşu măcar? În linia din urmă munca ţăranului care, ca dorobanţ moare pe
câmpul de război, ca muncitor se speteşte plătind dări,
pentru a ţinea pe umerii lui o clasă de trântori netrebnici. Ce să mai zicem de
advocaţi ?Întorşi din străinătate, ei nu şi - au dat silinţa să-nveţe legile şi
datinile pământului, să codifice obiceiurile naţiei româneşti, ci au introdus pur şi simplu codicele pe
cari le învăţaseră la Paris, ca şi când poporul românesc a fost în trecut un
popor de vite, fără legi, fără obiceiuri, fără nimic, şi trebuia să i s-aducă
toate celea de-a gata din cea mai renumită
fabrică. Dar în genere advocaţiisunt inteligenţele
cele mai stricate din lume. Căci, într-adevăr, ce credinţe
poate avea un om care azi susţine, mâini combate unul ş- acelaşi
lucru, un om a cărui meserie este să dovedească că negru
- i alb şi albu-i negru? Oricât
de bună morişcă intelectuală ar avea, ea
se strică cu vremea şi devine incapabilă de a afla adevărul. De aceea cele mai
multe din discuţiile Adunărilor aucaracterul
de cârciocuri şi apucături advocăţeşti, de căutare de noduri în papură, de
vorbe înşirate şi fire încurcate.Acestea sunt elementele cărora legile noastre
franţuzeşti le dau în stăpânire ţara. Plebea de sus face politică, poporul de
jossărăceşte şi se stinge din zi în zi de mulţimea greutăţilor ce are de purtat pe umerii lui, de greul acestui aparat
reprezentativ şiadministrativ care
nu se potriveşte deloc cu trebuinţele lui simple şi care formează numai mii de
pretexte pentru înfiinţare de posturi şi paraposturi,
de primari, notari şi paranotari, toţi aceştia plătiţi cu bani peşin din munca
lui, pe care trebuie să şi-o vânză pe
zeci de ani înainte pentru a susţine netrebnicia statului român.Ce caută aceste
elemente nesănătoase în viaţa publică a statului? Ce caută aceşti oameni cari
pe calea statului voiesc săcâştige avere şi onori, pe când statul nu este
nicăieri altceva decât organizarea cea mai simplă posibilă
a nevoilor omeneşti? Ce sunt aceste păpuşi cari doresc a
trăi fără muncă, fără ştiinţă,fără avere moştenită,
cumulând câte trei, patru însărcinări publice dintre cari n-ar putea să
împlinească nici pe una în deplinăconştiinţă? Ce caută d.
X profesor de universitate, care nu ştie a scrie un şir de limbă românească,
care n-are atâtea cunoştinţe pozitive pe câte are un
învăţător de clase primare din ţările vecine şi care cu toate acestea pretinde a fi mare politic şi om de stat? Ce
caută? Vom spune noi ce caută.Legile noastre sunt străine; ele sunt făcute
pentru un stadiu de evoluţiune socială care în Franţa a
fost, la noi n-a fost încă.Am făcut strane în biserica
naţionalităţii
noastre neavând destui notabili pentru ele, am
durat scaune care trebuiau umplute.
Nefiind oameni vrednici, cari să
constituie clasa de mijloc, le-au umplut caraghioşii şi haimanalele, oamenii a
căror muncă şiinteligenţă nu plăteşte un ban roşu,
stârpiturile, plebea intelectuală şi morală. Arionii de tot soiul, oamenii cari
riscă tot pentru că
n-au ce pierde, tot ce-i mai de rând şi mai
înjosit în oraşele poporului românesc, căci, din nefericire, poporul nostru stă
pe muchiace desparte trei civilizaţii deosebite : cea slavă, cea occidentală şi cea asiatică şi toate lepădăturile Orientului şi Occidentului,greceşti, jidoveşti, bulgăreşti, se grămădesc în
oraşele noastre, iar copiii acestor lepădături sunt liberalii noştri. Şi, când
loveşte înei, zic că loveşti în tot ce-i românesc şi că
eşti rău român.
Într-adevăr, d. Serurie, care a scris un volum
de poezii „greceşti", d. Andrunopulos, care batjocoreşte armata noastră
puind-osă joace la circ, d-nii C. A. Rosetti, Carada, Candiano, tot nume vechi
de care foieşte textul cronicelor României, sunt singurii români
adevăraţi, iar noi ţăranii, mici şi mari, căci, la urma urmelor tot ţărani
suntem, noi băştinaşii din ţările acestea suntem străini cari vindem ţara cui
ne dă mai mult pe ea.
Liberalii sunt smântâna şi temeiul României,
noi suntem nişte rămăşiţe din vechile populaţiuni
autohtone, cari nu merită să fie băgate în seamă. De
! iertaţi-ne, boieri, Arioneşti şi Cărădeşti, că ni s-a părut şi nouă biet că
trăim în ţara noastră ai avem de zis o vorbă.
Iertaţi-ne pentru că nu băgasem de seamă că suntem în Bulgaria, iertaţi - ne apoi că-n-am
voit să ne batem pentru bieţiigreci şi bulgari. Nu vedeţi că ne-am supus stăpânilor?
Nu vedeţi că ne-am trimis copiii la junghiere pentru că d. Anghelescu să poată
culege lauri pe pielea lor? Ba au ajuns ca până şi ciorò-horò, rumânaş de laie,
alb ca pana corbului, să scoată gazetă, în care să ne batjocorească în toate zilele. Nu vă e destul, milostivi stăpâni? Dar
acum, de ne veţi fi iertat sau nu, să stăm la vorbă gospodărească şi să vă întrebăm ce poftiţi d-voastră ?
Şi, ca să ştim că aveţi dreptul de a pretinde, să întrebăm ce produceţi ?
Arătaţi - ne în Adunările d-voastră pe reprezentanţii
capitaliilor şi fabricelor mari, pe reprezentanţii
clasei de mijloc care să se deosebească de fabrica de mofturi ale
„Telegrafului", şi ale „Românului" şi de fabrica
d-voastră de palavre din Dealul Mitropoliei! Căci nu credem să puteţi cere ca
noi să confundăm mătăsăriile de Lyon cublagomaniile d-lui N. Ionescu, nici
postavurile de Manchester
cu isteţiile d-lui Popovici-Ureche.
Ciudată ţară într - adevăr
! Pe cei mai mulţi din aceşti domni statul i - au crescut, adică i-
au hrănit prin internate, ca după aceeasă-şi
câştige, printr-un meşteşug cinstit, pâinea
de toate zilele.Dar statul a ajuns la un rezultat
cu totul contrar. După ce aceşti domni şi -
au mântuit
aşa-numitele studii, vin iar la stat şi cer să-i căpătuiască, adică
să-i hrănească până la sfârşitul vieţii. Dar nu-i numai atâta.
Domnia lor vor să facă pe boierii. 3 —4—500 de franci pe l ună nu -
i liniştesc şi nu-
i fac să se
puie pe muncă pentru a devenifolositori naţiei de pe spinarea căreia
trăiesc. Sunt născuţi pentru lucruri mai înalte, pentru deputăţii, ministerii,
ambasade, catedre de universitate, scaune în Academie, tot
lucruri mari la cari cinstiţii lor părinţi, care vindeau bragă şi rahat cu apă
rece sauumblau cu patrafirul şi sfiştocul din casă -
n casă, nici nu visaseră şi nici n-aveau dreptul să viseze, căci
nu dedese naştere unor feţi
- frumoşi cu stele-n frunte, ci unor băieţi
groşi la ceafă şi târzii la minte, de rând, adesea foarte de rând.Căci din două
una. Sau aceşti oameni sunt toţi genii, şi prin „calitatea" muncii lor
intelectuale merită locul pe care-l ocupă,sau,
neproducând nici o valoare, nereprezentând nici un interes general decât pe al
stomahului lor propriu, trebuie reîmpinşi în întunerecul
ce li se cuvine.
Ţărani? Nu sunt. Proprietari nu, învăţaţi nici
cât negrul sub unghie, fabricanţi—numai de palavre, meseriaşi nu,
breaslăcinstită n-au, ce sunt dar? Uzurpatori, demagogi, capete deşerte, leneşi
cari trăiesc din sudoarea poporului fără a o compensa prinnimic, ciocoi
boieroşi şi fudui, mult mai înfumuraţi decât coborâtorii din neamurile cele mai
vechi ale ţărei.De acolo pizma cumplită pe care o nutresc aceste nulităţi
pentru orice scânteie de merit adevărat şi goana înverşunată
asupraelementelor intelectuale
sănătoase ale ţărei, pentru că, în momentul în care s-ar
desmetici din beţia lor [de] cuvinte, s-ar mântui cu domnia demagogilor.19Într-
adevăr, cum lis-ar
deschide oamenilor ochii când unul le-
ar zice: ,,Ia staţi oameni buni! Voi plătiţi
profesori cari nici văînvaţă copiii, nici carte ştiu; plătiţi judecători
nedrepţi şi administratori cari vă fură, căci nici unuia dintr -înşii nu-i ajunge leafa.Şi aceştia vă ameţesc cu vorbe şi vă îmbată cu
apă rece. Apoi ei toţi poruncesc, şi nimeni n-ascultă. Nefiind stăpân care să-i
ţie înfrâu, ei îşi fac mendrele şi vă sărăcesc, creându -şi
locuri şi locuşoare, deputăţii, primării, comisii şi multe altele pe care
voi le plătiţi peşin, pe
când ei nu vă dau nimic, absolut nimic în schimb, ci din contră vă mai şi
dezbracă, după ce voi i -aţi înţolit. N-ar fi mai bine ca să stăpânească cei ce n-au nevoie de averile voastre,
având pe ale lor proprii? Sau cel puţin oamenicare, prin
mintea lor bine aşezată, vă plătesc ce voi
cheltuiţi cu dânşii?De aceea alungaţi turma acestor netrebnici cari nu muncesc
nimic şi n-au nimic şi vor să trăiască ca
oamenii cei mai bogaţi,nu ştiu nimic şi vreau să vă înveţe copiii, şi
n-au destulă minte pentru a se economisi pe sine şi voiesc [să] vă iconomisească pe voi toţi.
II. PARALÉLE ECONOMICE
Trebuie să admitem
că între anii 1830 şi 40 vor fi esistat abuzuri şi neajunsuri îndestule în ţările noastre, pentru că neajunsurile se
ţin de natura lumii aceştia, încât oricând ne putem ruga, ca bătrânii, ca să nu
dea Dumnezeu omului atâta necaz cât poate duce. În epoca
aceea în care s-a născut Regulamentul şi-au ivit capul şi cele dintâi idei
liberale şi, ca totdauna, relele de atunci au fost atribuite claselor stăpânitoare. Dacă mergea lumea
rău, boierii erau de vină. Căci lipseau garanţiele, lipsea suveranitatea poporului, lipsea controlul,
abuzurile erau la culme, toţi furau şi liberalii ziceau: “Daţi-ne nouă ţara pe mână şi veţi vedea ce om face dintr-însa, cerul pe pământ, nu altceva!” Ca şi acum,
ei făgăduiau marea cu sarea, ca şi acum cauza tuturor relelelor era că
clasele privilegiate domneau, că dispuneau fără control
de avuţiele ţării, că jupuiau lumea şi-şi făceau de cap.
Bun. S-au dus privilegiele. Astăzi naţiunea controlează tot ce se face. Nu mai esistă abuzuri,
nici hoţii, suntem stăpâniţi de legi absolut drepte, cari
ne garantează toate libertăţile ce sunt cu putinţă. Să facem deci izvodul
averilor noastre.
Avem în avere:
Camere, consilii comunale şi judeţene, primari, notari, advocaţi, profesori de
universitate, academii etc., etc., toate plătite cu bani în numărătoare.Avem la
datorii: o jumătate de miliard de franci datorie publică, o scădere regulată
atât a muncitorilor agricoli cât şi a breslaşilor, o despoiare mai neîndurată a
ţăranului, ba sărăcirea claselor de sus, produsă prin sărăcirea generală, iar
negoţ şi meserii în mâni străine. Am admis legiuiri
străine? Ei bine, nu le -am admis pentru român, cu
trebuinţele căruia nu se potriveau, ci pentru elemente
economice cu care se potriveau şi cari ştiu a se folosi de
dânsele. Am creat o atmosferă publică pentru plante exotice, de care planta
autohtonă moare. Căci azi avem cele mai înaintate instituţii liberale. Control,
suveranitatea poporului, codice franţuzeşti, consilii judeţene şi comunale.
Stăm mai bine
pentru aceasta? Nu, de zece ori mai rău, căci instituţiile nouă nu se potriveau cu starea noastră de cultură,
cu suma puterilor muncitoare de cari dispunem, cu calitatea muncii noastre, încât trebuie să le sleim pe acestea pentru a întreţine aparatul costisitor şi netrebnic al
statului modern. Suntem ţărani, curată socoteală, şi ţărăneşte ar fi trebuit să gospodărim. Ţăranul, oricât seu la
rărunchi ar avea, bani n-are, şi statul
modern are nevoie de bani. Un pas pe care-l face deputatul în Cameră, o prostie
care o zice, costă pe ţară bani şi banul
emuncă. Un şir scris de un ajutor de ajutor de primar la sat costă bani şi
banul e muncă. O prelegere rea ţinută la universitate costă bani şi banul
e muncă - în sfârşit banul este
pretutindenea reprezentantul şi tălmăcirea citeaţă a
muncii, într-însul e sudoare şi putere musculară şi,
precum arătătorul pe ceasornic spune la numărul cutare câte ceasuri au trecut,
asemenea suma din buzunarul meu arată cât s-au muncit pentru mine în societatea omenească. Dar
va zice cineva : Ei şi? Cu munca românului nu pot face stat constituţional cu
libertate, egalitate, fraternitate şisuveranitate? Franţujii sunt farmazoni de au
putut-o face, -şi noi să nu putem? Nu suntem noi oameni şi
nu putem să ne luăm după dânşii? Adică ei să fie mai cu cap decât noi? Adevărat.
Franţuzul nu -i mai cu cap decât noi ... dar mai este un
cusur la mijloc, care ne-mpiedică sau ar fi trebuit să ne-mpiedice.
Franţuzul ia o
bucată de metal în preţ de 50 de parale şi-ţi face din ea un ceasornic pe care -ţi
vinde cu doi napoleoni; d-ta îi vinzi ocaua de lână cu un
franc şi el ţi-o trimite înapoi sub formă de postav şi-ţi ia pe aceeaşi oca 20
de franci; franţuzul ia paie de orez, care nu-l ţin
nimica, şi-ţi împleteşte din el[e] o pălărie pe care nevasta dumitale dă trei
sau patru napoleoni.
Nu-i mai cu cap,
pentru că mintea nu se mănâncă cu lingura, ci o moşteneşte omul de la tată şi
de la mumă, încât un mocan poate fi tot atât de isteţ şi
deschis la cap ca şi un ceasornicar din Paris, numai vorba e că mocanul n-au
deprins meşteşugul şi de aceea câştigă într-un an cât câştigă meşterul din
străinătate într-o zi.
De aceea însă
meşterul din Paris are de unde plăti Camere, universităţi, teatre, biblioteci, ba chiar brânză de iepure, de ar avea poftă
de dânsa, poate s-o aibă. Dar noi, popor de
ţărani, nu le putem toate acestea decât cu-ncetul, şi unde franţuzul e
cu dare de mână noi trebuie să legăm paraua cu trei noduri, pentru că ceea ce
un popor agricol nu are niciodată sunt banii. Căci ce se-ntâmplă într-adevăr? Ai
vândut ocaua de lână cu un frac, pe care-l ai în mână şi-l poţi da iar, dar ea,
când ţi-a venit înapoi, te ţine nu unul, ci
20 de franci. Cu ce- mplineşti
cusurul de la unul până la 20, de unde mai iai încă 19? Neapărat că din alte producte şi nu din lână, deci din grâu. Dar
grâul se produce cu osteneală multă şi spor puţin. Spre a produce
un fir de grâu [î]-ţi trebuie o vară-ntreagă,
şi atunci încă atârnă de la ploaie şi de la vânt de se va face sau nu, pe cândmeşterul
străin au lucrat ocaua de lână şi i-au dat o valoare înzecită în câteva
ceasuri. De acolo vine că ţăranul trebuie să muncească
o vară pentru a plăti un obiect de lux comandat din străinătate. Calitatea muncii industriale e alta. Un zugrav face o icoană bună, o
vinde şi trăieşte cu-ndestulare 10 ani de pe dânsa; un tăietor
de lemne munceşte zi cu zi şi abia-şi ţine zilele de azi pe mâne. Şi apoi ce
deosebire între muncă şi muncă! Unul munceşte uşor şi cu plăcere sufletească şi
câştigă mult, cellalt munceşte din greu şi câştigă puţin. Este vreo asemănare
între unul şi cellalt? Poate tăietorul de lemne, a căruia muncă prin calitatea
ei preţuieşte aşa de puţin, să se măsure vrodată cu zugravul? Dar aşa-i şi
naţia. O naţie care produce grâu poate trăi foarte bine, nu zicem ba, dar
niciodată nu va putea să-şi îngăduie luxulnaţiilor
industriale înaintate. Neapărat că nu trebuie să rămânem popor
agricol, ci trebuie să devenim şi noi naţie industrială, măcar pentru trebuinţelenoastre; dar vezi că trebuie omul să-nveţe mai
întâi carte şi apoi să calce a popă, trebuie mai întâi să fii naţie industrială
şi dupăaceea abia să ai legile şi instituţiile naţiilor industriale. Să zicem,
bunăoară, că cineva are un palat cât al lui Vodă, şi venituri numai de pe un
petec de cincizeci de pogoane. Va putea el să ducă trai de Domn, să ţie slugi
multe de pe petecul lui de moşie?Şi ce-i într-adevăr o naţie agricolă pe lângă
una industrială? Cât un răzaş, oricât de vrednic fie, pe lângă un boier cu 100
000de pogoane într-un hotar.
Poate să fie
răzaşul cât de isteţ, cât de bun de gură şi cât de harnic, să ducă traiul
boierului tot nu-l ţin curelele, pentru că deunde nu-i nici Dumnezeu nu poate
lua. Acuma poate înţelege oricare om cu minte ce fel am putut introduce la noi instituţiile
străinătăţii. Păpuşării, cari, ca păpuşării chiar, sunt cumplit de scumpe
pentru noi, căci de-a putere-a fi tot n-am putut face nimic.
Acuma, după ce am
văzut că suveranitatea, libertatea, egalitatea şi
fraternitatea ne ţine o jumătate de miliard datorie şioptzeci
de milioane de franci pe an, să vedem cât ne ţinea pe noi, popor sărac,
ocârmuire[a] jefuitoare a boierilor. Douăzeci şi vro două de milioane pentru amândouă
ţările cu două scaune domneşti. Dar aceşti bani poate erau cheltuiţi înzadar. Populaţia săracă şi rău administrată poate că se stingea mai rău
decât astăzi şi la o vreme de foamete, Doamne păzeşte,mureau oamenii pe uliţi? Ia să vedem. Deschidem „Curierul
românesc" de la 1840, no. de la 5 august, şi citim următoarele :În anii 1837. 38 şi 39 s - au născut
139263, au murit 90207.
Va să zică în trei ani au fost
43993 de oameni spor în populaţie, sau ţifră
rătundă 50 000 numai în Muntenia; să punem pentru Moldova 40000, căci populaţia
se-nmulţea acolo în acelaşi mod regulat
ca şi dincoace. Dar populaţia se-nmulţeşte în pătrat, nu în progresiune
aritmetică. Dacă ţinea tot guvernul jefuitor al
boierilor, astăzi aveam 8000000 de locuitori, pe când
n-avem nici patru bune —din contra populaţia românească a
ţării noastre e azi mai mică decât la1840.
Dar ce mai citim
încă în ,,Curierul românesc"?În
magaziile de rezervă se află depuse în vreme de trei ani din urmă 4441106 chile
porumb 299700 chile mei. Ce avem
astăzi în magaziile noastre de rezervă? Tot pe atâtea chile de palavre
liberale. Dar ce mai citim încă? Capitalul ,,cutiilor
satelor" din Principate s-au văzut In catagrafia din urmă la 2357483 lei.
Câţi lei avem noi
în cutiile satelor? Datorii cîtă frunză şi iarbă, căci astăzi şi comunele
rurale sunt datoare cu câte 10—20000de fr[anci], precum statul e dator cu cinci
sute de milioane.
Dar boierii prădau
şi erau răi, zic liberalii. Haide să le facem pe plac şi să zicem şi noi că
erau para focului şi varga lui Dumnezeu; zicând-o, penoi nu ne ţine parale, iar
liberalilor le facem o plăcere. Nu rămâne însă mai puţin sigur că
populaţia se-mulţea, că ea, întâmplându-se ani răi, nu era espusă să moară de foame, că erau
nunţi şi cumetrii multe şi prohoade puţine, încât şi popa era mai câştigat,
pentru că la nunţi şi cumetrii mai mult chef se face decât la prohoade, şi
toate erau cu spor, până şi cărările, pentru că părintele când se-ntorcea de la
vrun botez, în loc de a umbla pe una, umbla pe cinci.
Dar poate avem azi mai multe garanţii de dreptate?
la să vedem. Stan găseşte azi o pungă înainte de a fi pierdut-o Bran.
Care-i urmarea judecătorească? Se
discopere lucrul şi Stan mănâncă mai întâi bătaie de la primar şi de la
subprefect, apoi e închis preventiv, pierde zece zile de lucru, câte un franc,
fac zece franci. Judecătorul de instrucţie îşi pierde ziua cu dânsul, în loc
de-a se ocupa c-un delict mai complicat, deci punem leafa
lui zece franci, fac 20. Judecata tribunalului corecţional ţine 10, fac 30.
Stan e închis pe două luni de vară, câte un franc ziua fac
60, la un loc 90. Stan se întoarce acasă şi-şi
găseşte ogorul pârloagă şi via păragină, pierzând munca unei veri, fac
zicem 100, la un loc 190. Stan găseşte dările neplătite şi-şi angajează munca pe un an, ca să le plătească
ş.a.m.d., c-un cuvânt: Stan e ruinat pe câţiva ani, pentru c -au găsit o pungă înainte de-a o fi pierdut Bran, bez bătaia primarului şi subprefectului
pe deasupra. Cum era înainte? Bran pâra pe Stan la boier
şi-şi primea punga îndărăt, iar Stan căpăta în schimbu pungii cinci beţe
sănătoase, pe care le ţine aminte, ş-apoi se ducea să-şi vadă de trebi. Scurt
drept şi .., gratis. Azi mănâncă două-trei bătăi şi-şi pierde şi tot rostul. Dar
apoi îndeobşte legi franţuzeşti ne-au trebuit nouă?
Pentru împresurarea
ce pătimeşte un loc despre megieşi, pentru pescuirea unui iaz, pentru neîngăduirea la posesie, pentru
a li se alege părţile, pentru un vad de moara ş. a. trebuiau legi franţuzeşti,
în care să se vorbească despre „lapini", trebuiau
miile de advocaţi, miile de primari şi ajutori de primari, notari, consilii şi
paraconsilii! Asta e curată
socoteală de mofluz. Şi ce avem în schimb?
Poate o cultură mai mare? De loc. Dacă cultura se judecă după scriitori,
atunci vom trebui să constatăm, cu părere de rău, că Eliad şi Asachi ştiau de zece
ori mai multă carte decât d-nii C. A. Rosetti, Costinescu, Carada şi Fundescu,
că Anton Pann era un scriitor cu mai mult talent şi mai de spirit decât o sută
dintre ofticoşii cari fac astăzi ,,esprit" prin gazete, că singura comedie ,,Buna educaţie" a lui C.Bălăcescu, e mai originală decât toate scrierile d-lui V. A. Ureche la
un loc; apoi să nu uităm că de generaţia aceea a urgisiţilor boieri
se ţine pleiada scriitorilor noştri celor mai buni: Alexandri, C. Negruzzi,
Bolintineanu, Donici, Bălcescu ş. a., că oamenii ştiau o limbă frumoasă, vrednică şi înţeleasă de opincă ca şi de Vodă. Apoi
esista autoritate şi ascultare. De zicea Vodă un cuvânt, era bun zis; iar
azi... ?
Azi porunceşte cânelui, cânele pisicei,
pisica şoarecelui, iar şoarecele de coadă îşi atârnă porunca. Azi găseşti
prin sate ordine ministeriale cărora nu li se dă nici o urmare, deşi d. primar
au scris pe dânsele: ,,se va urma înconformitate cu ordinele d-lui
ministru". Azi se împlinesc ordinele numai când d. prefect sau subprefect
voiesc să se răzbune asupra unui conservator.
Statul e azi maşina prin mijlocul căreia
cei laşi se răzbună asupra protivnicilor lor politici. Iată
la ce hal am ajuns cu suveranitatea poporului,
libertatea, egalitatea şi fraternitatea.
Apoi bune sunt?
Bune, numai au un cusur: Nu se potrivesc.
III. BĂTRÂNII ŞI TINERII
Cu greu pricepe o
minte de rând că nu este în lumea aceasta nici o stare de lucruri şi nici un
adevăr social vecinic. Precum viaţa consistă din mişcare, aşa şi adevărul
social, oglinda realităţii, este de-a pururea în mişcare. Ceea ce azi e
adevărat, mâine e îndoielnic, şi pe roata acestei lumi nu suie şi coboară numai
sorţile omeneşti, ci şi ideile. În această curgere obştească a împrejurărilor şi a oamenilor stă locului numai arta, adică, ciudat lucru, nu ceea
ce e-n folosul oamenilor, ci ceea ce este, spre petrecerea
lor.
Citim azi cu
plăcere versurile bătrânului Omer, cu care petreceau odată neamurile de ciobani
din Grecia, şi imnele din Rig-Vedape care păstorii Indiei
le îndreptau luminei şi puterilor naturei, pentru a le
lăuda şi a cere de la dânsele iarbă şi turme devite. Tot
aşa privim cu plăcere plăsmuirile celui mai mare poet pe care l-au purtat
pământul nostru, plăsmuirile lui Shakespeare, şi ne bucurăm de frumuseţea lor
atâta, ba poate mai mult încă decât contimporanii lui, şi tot astfel privim
statuele lui Fidias ş-ale lui Praxiteles, icoanele lui Rafael, şi ascultăm
muzica lui Palestrina. Tot astfel ne bucură portretul pe care-l face Grigorie
UrecheVornicul lui Ştefan Voievod cel Mare, încât simţim şi azi plăcere citind
ce vrednic şi cu virtute român a fost Măria Sa.
Dar nu tot astfel
sunt gândirile cari ating folosul oamenilor, bunul lor trai şi petrecerea lor
unul lângă altul fără a se prigoni şi fără a-şi amărî viaţa ei în de ei. Introducând legile cele mai perfecte şi mai frumoase într -o ţară cu care nu se potrivesc, duci
societatea de râpă, oricât de curat
ţi-ar fi cugetul şi de bună inima. Şi de ce asta? Pentru că- întorcându-
ne la cărarea noastră bătută-orice nu-i icoană, ci viu, e organic şi trebuie să
te porţi cu el ca şi cu orice alt organism. Iar orice e organic se naşte,
creşte se poate îmbolnăvi, se însănătoşează, moare chiar.
Şi, precum sunt deosebite soiuri de constituţii, tot aşa lecuirea se face
într-altfel, şi, pe când Stan se însănătoşează de o buruiană, Bran se îmbolnăveşte de dânsa şi mai rău.Cum numim însă pe aceia cari zic c-au descoperit o singură doftorie
pentru toate boalele din lume, un leac fără greş, care, de eşti nebun, te face
cu minte, de-ai asurzit, te face s- auzi, în sfârşit,
orice-ai avea, pecingine, chelie, ciupituri de vărsat, degerătură, perdea
la ochi, durere de măsele, tot c-o alifie te
unge şi tot c-un praf te îndoapă?
Pe un asemenea
doftor l-am numi şarlatan.Ce să zicem acum de doftorii poporului românesc, care
la toate neajunsurile noastre tot c-un praf ne îndoapă, care cine ştie de
ce o fi bun? Da'-i
şoseaua rea, încât ţi se frânge caru -n drum? Libertate, egalitate şi
fraternitate şi toate vor merge bine. Dar se îmulţesc datoriile publice?
Libertate, egalitate şi fraternitate dă oamenilor, şi s-or plăti. Da'-i şcoala rea, da'nu ştiu profesorii carte, da'ţăranul
sărăceşte, dar breslele dau înapoi, dar nu se face grâu, da'-i boală de vite ?...
Libertate, egalitate şi fraternitate, şi toate or merge bine ca prin minune.
Am arătat, într-un
rând, că aceste prafuri şi alifii ale liberalilor le-am luat de ni-i acru
sufletul de ele şi tot rău. Or fi bune ele buruienele acestea pentru ceva, dar
se vede ea nu pentru ceea ce nelipseşte tocmai nouă. Să vedem acuma cum au
ajuns liberalii la reţeta lor, bună pentru toate boalele şi pentru nici una. În
veacul trecut au fost în ţara franţuzească
tărăboi mare pentru ca statul încăpuse prin risipa curţii crăieşti
într -atâtea datorii încât se introdusese monopol până şi pentru vânzarea
grâului. Ajunsese cuţitul la os prin mulţimea dărilor şi prin tot soiul de
greutăţi pe capul oamenilor, încât nu mai era chip decât să dai cu parul şi,
sau să-i scapi, sau să mori, decât să duci aşa viaţă. La noi, Vodă Ştirbei
pleacă din domnie lăsând l6 milioane în visteria ţării şi 3 milioane în cutiile
satelor. Nu se potriveşte! În Franţa toate dările erau date în antrepriză, şi
antreprenorii storceau toate clasele societăţii, pentru a hrăni curtea cu
trântoriiei. La noi, dările se strângeau mare parte de-a dreptul, iar Vodă era
boier cu stare, care trăia de pe moşiile lui şi nici nu făcea vrun lux
de-acătărea.
Iar nu se
potriveşte! În Franţa locurile de judecători şi din
armată se cumpărau cu bani, şi dreptatea asemenea, la noi fiecine, după câtă
carte învăţase şi minte avea, putea să ajungă alături cu
coborâtorii din neamurile cele mai vechi ale ţării. Iar nu se potriveşte! În Franţa nemulţumirea economică era la culme:
căci fiecăruia îi trebuia mai mult decât avea. Luxul şi modele istoveau averile
cele mai mari. La noi boierul moştenea o blană de samur de [la] străbunu-său,
un şal turcesc de la bunu-său, un antereu de
citarea de la tată - său,
având de gând să le lase toate şi nepotu-sa ca să se fudulească şi el cu
dânsele şi fiecare avea strânsură pentru iarnă şi parale albe pentru zile
negre; c-un cuvânt fiecare avea mai mult de câtu-i trebuia, căci pe atunci
toată ţara era ,,conservatoare".
Iar nu se potriveşte!Oare ce făcuseră moşnegii ca să
merite urgia liberalilor? Ce să facă? Ia pe cât [î]i ajunsese şi pe ei capul.
Biserici/mănăstiri, şcoli, spitale, fântâni, poduri, să
li se pomenească şi lor numele când va creşte iarba deasupra
lor... şi încă una, pe care mai că era s- o uităm. Mulţi
din ei au scos punga din buzunar şi au trimis pe băieţii ce li s - au părut mai isteţi „înlăuntru", ca
să-nveţe carte, să se procopsească spre fericire neamului. Şi-au crescut şerpi
în sân cu alte cuvinte.
Căci acest tineret
s-au fost dus într-o ţară bolnavă în privirea
vieţii sociale. Clasele superioare putred de bogate au ajuns acolola o rafinare
de plăceri nemaipomenită în alte colţuri ale pământului, producerile sănătoase
în literatură şi artă făcuse loc picanteriilor de
tot soiul, în sfârşit orişice era mai căutat decât apa limpede şi răcoritoare
de izvor. Apă ca parfum, apă cu zahăr, apă cu migdale, apă
cu otravă, tot ce pofteşti, numai apă de izvor nu. Acolo, în loc să-nveţe
lucruri folositoare, adică cum se ară şi se samănă mai cu
spor, cum faci pe copii să priceapă mai binecartea, cum se
lecuieşte o durere de stomah, cum se ţese pânza şi se toarce inul, cum se fac
talpe trainice la cisme şi alte lucruri
folositoare de
acest soi, s-au pus aproape toţi pe politică, să afle adică şi să descopere cum
se fericesc neamurile şi cum se pun lacale ţările, adică au adunat multă
învăţătură din „Figaro", „Petite République Française" şi, cu capul
gol şi punga item, s-au întorsrânduri —rânduri în ţară, ca să ne puie la cale.
Această tinerime veselă şi uşoară trăieşte în România şi se trezeşte în Franţa,
trăieşte într -o ţară săracă şi au deprins cu toate acestea obiceiurile
bogatei clase de mijloc din Franţa, are trebuinţe de
milionar şi bani mai puţini decât cinstita breaslă a
ciobotarilor din acele ţări. Acest tineret, ce se caracterizează prin o rară
lipsă de pietatefaţă cu nestrămutata vrednicie a lucrurilor strămoşeşti,
vorbind o păsărească coruptă în locul frumoasei limbi a strămoşilor, măsurând
oamenii şi împrejurările cu capul lor strâmt şi dezaprobând tot ce nu încape în
cele 75 dramuri de creier cu care i-a-nzestrat răutăcioasa
natură, acest tineret, zic, a deprins ariile teatrelor de mahala din Paris şi,
înarmat cu această vastă ştiinţă, vine la noi cu pretenţia
de a trece de-a doua zi între deputaţi, miniştri, profesori de universitate,
membri la Societatea Academică, şicum se mai cheamă acele mii de forme goale cu
care se-mbracă bulgărimea de la marginele Dunării! Căci cei mai mulţi din
aceşti lăudaţi tineri sunt feciori de greci şi bulgari aşezaţi în această ţară
şi au urmat întru romanizarea lor următorul recept: ia un băiat de bulgar,
trimite-l la Paris
şi rezultatul chemic e un june „român". Pe la 1840, Eliad bătrânul, pe
când încă nu se numea „Heliade - Rădulesco"
adică pe când nu-l ameţise încă atmosfera Parizului, scria marelui ban M. Ghica
următoarele: Sunt tată de familie, n-am
unde să-mi cresc copii decât în aceste aşezământe (ale ţării) pentru că, şi de-aş avea mijloace a-I creşte aiurea, gândul meu nu este ca să-i
cresc străineşte şi ei apoi să trăiască româneşte; voi să fac din ei români şi
trebuie să ştie cele româneşti, şi legi şi obiceiuri. Ticăloşi au fost părinţii
şi ticăloşi fiii cari orbeşte s-au crescut pentru „alt veac" şi pentru
,,altă ţară" şi au trăit apoi în ,,alt veac" şi în „altă ţara".
În mod mai precis
abia se poate arăta ce lipseşte acelor indivizi pe cari geograficeşte, şi pentru că ei o spun, îi numim români.Le
lipseşte simţul „istoric", ei se ţin de, naţia românească prin
împrejurarea că s -au
născut pe cutare bucată de pământ, nu prin
limbă, obiceiuri sau manieră de a vedea.Astfel
vin pătură după pătură în ţara noastră, cu ideile cele mai ciudate, scoase din
cafenelele franţuzeşti sau din scrierile lui Saint-Simon
şi alte altor scriitori ce nu erau în toate minţile iar formele vieţii noastre
de astăzi au ieşit din aceste capete sucite cari cred că în lume poate exista
adevăr absolut şi că ce se potriveşte în Franţa se potriveşte şi la noi. Când
au sosit la graniţă, bătrânii - i aşteptau cu masa -
ntinsă şi cu lumânări aprinse, habar n-aveau de ce-i aşteaptă şi
de ce belea şi-au adus pe cap. Bucuria lor că venise atâţia băieţi tobă de
carte scoşi ca din cutie şi frumoşi nevoie mare! Dar ce să vezi? în loc să le
sărute mânile şi să le mulţumească, ei se fac de către pădure şi încep cu libertatea,
egalitate,fraternitatea şi suveranitatea, încât bătrânii-şi pierd cu totul călindarul.
Parcă se pornise morile de pe apa Siretului. Şi le povesteau câte în lună şi în soare, câţi cai verzi pe pereţi toţi, c-un cuvânt câte prăpăstii toate. Cum să nu-i ameţească? Cap de creştin era acela, unde se mai pomenise
atâtea asupra lui? Apoi s-au pus pe iscodit porecle bătrânilor. Ba strigoi, ba
baccele, ba ciocoi, ba retrograzi, ba câte altele toate, până ce au ajuns să le
zică că nu sunt nici români, că numai d -lor, care ştiu pe
Saint-Simon pe de rost, sunt români, iar bătrânii sunt altă mâncare. Vorba ceea: nu crede ceea ce vezi cu ochii, crede ceea ce-ţi zic eu! Şi, cu toate
acestea, ei nu fusese decât tocmai numai români. De aceea, la dreptul vorbind,
nici nu pricepeau bine acuzarea ce li se făcea. Neam de neamul lor trăit în
ţară, nepricepând altălimbă decît cea
românească, închinându -se în această limbă,
vorbind cum se vorbeşte cu temei şi sănătos, ei auzind-ţiunile şi-ţionile,
imperatorele, red aptorele, admisibilile şi propriamentele,au gândit în
gândul lor: ,,De, frate, noi om fi fost proşti. Noi socoteam că, daca ştim
ceaslovul şi psaltirea, cum se ară gospodăreşte un ogor, cum se cresc vite şi
cum se strâng banii, apoi ştim multe. Da' ia auzi-i, că nu ştim nici măcar
româneşte". Şi, în loc să ia biciul din cui să le arate care li-i popa
lor, au zis: „De, dragii moşului, aşa o fi. N-om fi ştiind nici româneşte...
Dar de acuma mult au fost, puţin au rămas, şi în locul nostru voi veţi stăpâni lumea şi veţi orândui - o cum vă va
plăcea vouă". Şi, luându -şi ziua bună de la
lume ca de la cel codru verde, s-au strecurat pe rând acolo unde nu le mai zice nimenea că au fost răi români, mai fericiţi decât
noi, cari am fost meniţi să ajungem zilele acestea deticăloşie, în care ţara se
înstrăinează pe zi ce merge în gândire şi-n avutul ei, şi când toţi se fălesc
de a fi români fără a mai fi.Uimitoarea putere a frazelor, împrejurarea că
mulţi dintre liberali erau chiar copii de-ai lor, cari aşteptau numai ca ei să
închidăochii pentru ca să bată la tălpi averea moştenită, credinţa că cei ce
venise tobă de carte ar fi mai folositori ţării decât dânşii, patriotismul
lor din totdeuna încercat şi dovedit prin cinci veacuri de când au stătut
stâlpi acestor ţări, i-au făcut să tacă molcumşi să se retragă din viaţa
publică fără zgomot, fără opoziţie, fără mânie.I-au tras liberalii pe sfoară,
cum îi trăsese c-un veac şi jumătate înainte fanariotul Mavrocordat. Acest domn şiret nu putea pune biruri grele
pe ţărani pentru că erau vecini şi peste cisla, care-i ajungea pentru plata
dării către Poartă, prea puţin mai ieşea. Ce va fi fost vecinătatea aceea nu
ştim bine nici astăzi, dar, tocmai pentru că n-o ştim, ni se pare că trebuie să
fi fost o măsurăluată de Domni, după vremi de mare turburare şi de invazii, ca
să statornicească oamenii, să nu umble din loc în loc cu
bejănia.
De- ar fi fost vrun rău pe capul oamenilor ne-o spuneau cronicarii, cari
totdauna revarsă cuvinte de mânie asupra orânduielelor ce
asupreau norodul. Precum liberalii le ziceau boierilor
„strigoi" şi alte celea, asemenea le-au zis şi domnul fanariot că sunt vânzători
de sclavi, tirani etc. şi le -au luat ochii, încât ei s -au adunat şi, cu mitropolitul în frunte, au
ridicat vecinătatea şi s-au legat cu jurământ că neam de neamul lor n
- a mai înfiinţa-o. Atât au şi aşteptat domnul. Nemaifiind oameni
boiereşti, erau a nimăruia şi de a doua zi le-au pus
biruri ce nu le mai avuse niciodată, biruri pe cari apoi le-au încincit şi
înzecit preste câţiva ani.Şi, ca şi la începutul veacului
trecut, urmările bunei lor credinţe au fost cumplite. Bătrânii aveau gură de
lup şi inimă de miel; au venit liberalii cu gura de miel,
plină de cuvinte amăgitoare, dar cu inima de lup. Ce
-au făcut, vom vedea mai pe urmă.
IV. ILUSTRAŢII ADMINISTRATIVE
Daca i-au apucat
liberalii pe boieri înainte, se-nţelege că
opinia publică din ţară s-au pornit
asemenea asupra lor.
Nu înţelegea
nimenea atunci la noi, şi abia acum au început să înţeleagă pe ici pe colea, că
temeiul unui stat e munca, şi nu legile.
Nu înţelegea, asemenea, aproape nimeni că bogăţia unui popor stă, nici în bani,
ci iarăşi în muncă. Banul „reprezentează" numai
munca, nu este ea însăşi, şi, aducând bani mulţi cu ciubărul într-o ţară în care munca lipseşte, vei ajunge să plăteşti o zi de lucru
c-un napoleon, o pereche de cisme cu cinci, şi-ncolo tot povestea veche, adică
tot sărac, dovadă ţările cu mine de aur din America.
Căci dintre cel ce
câştigă 10 şi cheltuieşte 11 şi cel ce câştigă 2 şi cheltuieşte 1, acest
din urmă e cel
bogat, iar cel dintâi e sărac. Apoi se mai răspândise încă o părere greşită,
care era, ba mai este încă aproape generală, că ţara
noastră e cumplit de bogată şi că poţi cheltui din greu, ea tot o să aibă de
unde plăti. Nu-nţelegea nimeni că bogăţia
nu este în aer sau în pământ, ci în braţe şi că, unde lipsesc braţele sau
calitatea producţiei e, proastă, nu poate fi nici vorbă măcar de ţară bogată. Deci în ţară
săracă am voit să introducem de-a gata toate
formele civilizaţiei apusene.Trebuiau şcoli. Prin ce le puteai înfiinţa
?
După cum am spus,
buruiana noastră de leac-prin muncă. Trebuia
ca şcoalele puţine, câte erau, să se ridice la cel mai înalt grad de
dezvoltare cu putinţă, precum se şi-ncepuse treaba în vremea în care d-nii
Laurian, M. Cogălniceanu ş. a. nu erau decât simpli
profesori de liceu. Pentru atâta treabă erau şi buni. Generaţia ce le-ar fi urmat ar fi făcut altele mai
bune şi mai multe şi, în treizeci de ani câţi sunt de atuncea, aveam astăzi
şcoli destul de multe şi bune şi o generaţie sănătoasă care ar şti să gândească limpede şi cu temei şi să-nşire două cuvinte potrivite pe
hârtie. Aceasta ar fi fost calea de dezvoltare prin muncă. Am luat calea
contrară. Pe vechii profesori de liceu i-am prefăcut în profesori de universitate, deşi nu se potriveau de loc, căci nu se ocupase toată viaţa c-un singur obiect, apoi am făcut o mulţime de şcoli secundare, pe cari le-am umplut cu care cum ne-au eşit înainte, apoi
mii de şcoli primare, la numirea personalului cărora chiar de cap ne-am făcut.
Afirmăm că sunt sute de învăţători cari nu ştiu să despartă cuvintele unul de altul, nici să puie punct şi virgulă unde
trebuieşte. Nu mai pomenim de sintaxă sau de ortografie, căci în privirea
aceasta e vavilonie curată, şi fiecine crede că poate scrie cum îi place. Ne-
au trebuit o administraţie mai bună. Boierii îşi procopseau vechilii de
moşie făcându-i zapcii. Rău şi fără cale, n-o tăgăduim, dar ce au făcut
liberalii ? Au numit pe orişicine, numai să fi ştiut a înnoda două slove, adică
tot pe acei vechili, numai că le dădură dreptul de a juca pe autoritatea
statului faţă cu foştii lor stăpâni. Ce treabă avea însă zapciul vechi? Să
îngrijească ca oamenii să-şi semene toţi pământul, să depuie partea lor în
coşarele de rezervă şi, din când în când, îi mai scotea şi la câte un drum a
cărui facere o poruncise domnia.
Bun, rău—atâta treabă ştia să facă. Dar se
mai potriveau ei cu noua stare de lucruri, cu cerinţe mai mari ? Câtu-i lumea şi pământul nu. Căci, fiind astăzi omul liber
de a nu ţinea coşare de rezervă şi de a nu - şi semăna ogorul propriu, adică liber de a muri
de foame cât i-o
plăcea, subprefectul, care azi nu are o idee mai clară de ceea ce
trebuie să facă decât predecesorul lui, nu mai are nici o treabă, ci e curat
un agent de corespondenţă între prefectură si primării; iar
prefectura este un biurou de corespondenţă între minister şi subprefecturi şi,
în linia din urmă, primăria e un biurou de corespondenţă între autorităţi şi
particulari, o treabă pe care serviciul poştal îndeplineşte mai bine şi
mai repede.
Afară de aceasta
mai sunt încă ceva, agenţi electorali faţa cu cei care-şi vând votul. Li s- au
luat atribuţiunile simple pe cari le aveau zapcii vechi şi li s-au dat altele,
pe care nu le pricepeau deloc, căci administraţia
este o ştiinţă, iar subprefectul de azi nu ştie mai mult decât a scrie
neortografic şi a încurca slovele tipărite pe hârtiefără a şti ce zice
într -însele.A administra ? Dar întrebatu-s-au vrounul din geniile
universale ale liberalismului ceva să zică a administra ? Ce va să zică a privi bunăstarea populaţiunii ca pe un lucru
încredinţat înţelepciuni şi vegherii tale? Să gândeşti pentru cel ce nu
gândeşte, să puiîn cumpănă dările comunale, să le deschizi oamenilor ochii ca să nu puie dări peste dări, ba butucărit, ba stupărit, ba
văcărit, bacâte comedii toate îi trec prin cap primarului
pentru a stoarce si cea din urmă picătură de sânge din ţăran!Ce era mai firesc
decât ca liberalii să se întrebe ce însemnează a administra. Îndată ce şi-ar
fi făcut această întrebare ar fi
văzut ce lucru gingaş e administraţia şi cât e de necesar ca un
subprefect să ştie atâta carte cât şi un profesor de admnistraţie şi de economie
politică, şi pe lângă aceasta îi trebuie şi o deprindere
cu locul în care trăieşte, pentru a şti să aplice ceea ce ştie. Escepţie făcând de ţara noastră, administratorul pretutindenea e un adevărat părinte al populaţiei rurale. El are să judece, când scade populaţia, de ce scade; când dă îndărăt producţia, de ce dă; când e un drum de făcut, pe unde să-l
facă; când e o şcoală de înfiinţat, unde s-o aşeze mai cu folos, şi în sfârşit
el e autoritatea care cu vorbă bună poate convinge pe
ţăran că trebuie să aleagă de primar în sat pe cel mai
harnic, mai de treabă şi mai cuminte român, iar nu pe cel mai hărţăgos, mai bun
de gură şi mai rău detreabă; el vede daca notariul şi
învăţătorul ştiu carte şi daca popa îşi
vede de biserică ş.a.m.d. Pentru sarcina de subprefect se cere atîtă ştiinţă, atîtă dezinteresare, atîtă
patriotism pe cât le poate avea numai un om cu multă şi temeinică cultură. Cum că
vor fi între cei de azi si oameni cumsecade admitem, dar, în orice caz, o cultură temeinică şi o experienţă lungă sunt o
garanţie mai mare decât
nici o cultură şi nici o experienţă. Dar fiindcă la aproape toate posturile din ţară poate aspira oricare
cenuşer, de aceea fiecine care a-nvăţat două buchii lasă plugul, cotul si
calupul în ştirea lui Dumnezeu şi râvneşte a se face roată la carul statului.
Ş-au făcut ei, nu-i vorbă, mii de locuri în care să încapă, dar nu-i
încape pe toţi, încât acuma au de gând să mai scoaţă la maidan alt moft,
decentralizarea şi electivitatea funcţionarilor
publici, ca, cel puţin pe rând, să încapă în pita lui
Vodă; adică vor să creeze un guvern de zece ori mai scump, c-un personal de zece ori mai numeros şi mai
netrebnic decât cel de azi, care să se schimbe din trei în trei ani şi să se
sature toţi, căci numai cu libertatea, egalitatea si
fraternitate sadea nu se cârpesc toate coatele rupte.
Dar să nu ne uităm
vorba. Oameni cari nu ştiu bine scrie şi citi în ţara
noastră sunt mulţi şi vor fi din ce în ce mai mulţi. Toţi au
dreptul de- a fi funcţionari ai statului sub diferite
forme şi toţi aspiră ca măcar subprefecţi să li dea Dumnezeu s-ajungă. De acolo au
interes ca liberalii să vie la guvernul central, pentru c-atunci se mătură ţara de la [un] capăt până la altul, atunci e vremea ca
un advocat fără pricini să se facă director de şcoală secundară, un altul
primar de oraş, un al treilea revizor de şcoale,un al patrulea prefect. Dar,
odată intraţi în pâne, ei au interes să fie mult guvernul liberal şi, fiindcă
acesta atârnă de Camere, deci de alegeri, ei se fac luntre şi punte ca să-şi
scoată prietenii deputaţi. Dar prietenii în mare parte sunt sau ei înşii
arendaşi ai statului, sau rude cu arendaşi, sau
antreprenori de lucrări publice, sau advocaţi de antreprenori, sau au procese
cu statul, decicaută să fie aleşi, ca să tremure miniştrii de dânşii şi să le
facă treburile. Băcanul, negustorul, preotul, cari nu
ştiu istoriile astea,îşi dau votul, pentru că
„libertatea" e în primejdie şi mai ales pentru că liberalii promit
totdauna că nu se va mai plăti nici o dare;
nici timbru n-are
să mai fie în vremea lor, nici capitaţie, nici monopol de
tutun, nici armată, nici dări pe băuturile spirtoase, ci
numai posturi multe, în care să încapă toţi, şi Paştele Domnului,
Paştele libertăţii de la un capăt al ţării la altul.
Acuma, cumu-i omul, de se gândeşte mai întâi la sine, el nu
vede legătura în care stau toate lucrurile cu munca şi punga lui, nu vede că toţi liberalii nu speculează
decât să trăiască de la dânsul, pentru că n-au nimic şi nu ştiu nimic, ci crede
ce-i spun gazetele, cari ies ca ciupercile asupra alegerilor în tipografii
jidoveşti, tipărite pe datorie, şi astfel omul, besmeticit, allege cinstitele obraze propuse şi se-njgheabă Camera liberală. Acum adunătura de gheşeftari din Dealul
Mitropoliei se pune să judece lumea. Mai întâi toţi din guvernul trecut, fie
miniştri, fie funcţionari, a fost cel puţin hoţi, stabilesc d-nia lor. De aceea, proces tuturora,
iar funcţionarilor — destituire. Dacă unuia nu-i găseşti nici măcar cusurul pe care-l are
soarele şi daca are mai multă ştiinţă decum
s -ar cere pentru serviciul lui, îi desfiinţezi
deocamdată postul pentru că trebuie făcute economii, apoi
[î]l reînfiinţezi când ţara e iar bogată şi-ţi pui ciracul în locul găsit
vacant, ca din întâmplare. În predmetul alegerilor li se face primarilor cu
ochiul de a protegia la muncile agricole pe cei ce ţin cu guvernul, pe rudele miniştrilor şi prefecţilor, iar la
ceilalţi rechiziţii şi perchiziţii şi ordin verbal, ca nu cumva ţăranul să le
lucreze pe moşie. Pentru acest scop se desfiinţează
legea tocmelelor, pentru ca cel ce au dat bani ţăranilor
să n - aibă lucrători, iar cel ce n
-au dat să-I angajeze cu te miri şi mai
nimica, cu înscrisuri pline de clauze penale, pe cari apoi tot subprefectul
liberal le judecă în absenţa împricinatului ţăran şi
- l condamnă să-i dea arendaşului liberal
până şi cenuşa din vatră.
Familii
ultraliberale s-au deprins şi cu treaba asta. Au tras la
sorţi să vadă, care dintre ei să fie „conservator", şi apoi acela face
treaba celorlalţi cându-s conservatori[i] la putere, iar restul roşu face
trebile celui unul, când sunt liberalii la putere. Şi astfel mii de oameni
râvnesc în ţara aceasta să capete avere şi
onori pe calea statului sau cel puţin să trăiască de la dânsul. Prin ideea
curat negativă a libertăţei, care nu însemnează nicăieri alta decât ca să nu
fiu oprit de a munci, adică de a producebunuri reale, liberalii din România au
ajuns la ideea pozitivă că libertatea trebuie să le dea şi de mâncare şi
încălţăminte şi lux şitot ce le pofteşte inima, iar clasele muncitoare? ... Pe
apa Sâmbetei meargă !Apres nous le déluge.Cât lumea n-avem să trăim,nu- i aşa ? Cât vom trăi, să ne curgă laptele-n păsat... După aceea, bun e
Dumnezeu si va avea grijă de clasele pe care le sărăcim şi le stoarcem. Acesta
e liberalismul la noi în ţară. Cei care nu
sunt nimic, nu reprezentează, nimic, nu au nimic formează
o societate pe acţii (un abonament la ,,Românul" sau
la „Telegraf"), formează apoi comitete prin judeţe, un fel de filiale, cu
liste exacte a domenielor statului şi-a funcţiilor existente, deschid
jurnale în care arată „naţiunii suverane" că libertatea e în pericol,
amăgesc mulţimea, care totdauna se luptă cu greutatea vieţii, făcând-o să
creadă că ei sunt mântuirea, fac alegerile şi-apoi, când ajung sus, ... ţin-te bine.
De la un capăt al ţărei până la altul se corupe orice simţire curată, orice om
onest. Ici unu1 e aruncat pe uliţi cu o familie grea, pe care o ţinea de
pe o zi pe alta cu leafa lui, pentru ca să vadă pus în locu-i pe un om care ştie tot atâta sau şi mai puţin
decât dânsul; dincolo un arendaş e dat afară de pe moşia statului,
pentru că, deşi are o avere întreagă băgată în semănături, n-a plătit latermen
şi un deputat vrea să ia moşia cu preţul jumătate şi să se folosească şi de
semănăturile omului ... şi tot aşa in infinitum.
Conservatorii au încercat ani îndelungaţi de zile a cârpi o clădire a cărei
temelie chiar e o mare greşală. Astfel i-am văzut că, înspăimântaţi de delapidările de bani publici, de plastografii liberale ş. a. au
botezat crimele delicte, ca să vie înaintea tribunalelor, adică înaintea unor oameni cari avea conştiinţa greutăţii
crimelor; au voit să reducă prefecturile, au redus primăriilela sate, pentru a putea controla mai de aproape pe primari, notari şi
perceptori, erau pe calea de-a înfiinţa şcoli reale şi de meserii,în care să
intre progenitura acestei generaţii corupte şi să -nveţe
ceva cu care să se poată hrăni... Aş ! De -a doua zi cum
au venit liberalii, au suflat în ele şi au dispărut ca şi
când n-ar fi fost de când lumea.
De câte ori le
arăţi toate isprăvile zic : „Apoi noi n-am fost decît foarte puţin la
guvern". Dar un palat zidit în zece ani se strică în două zile, d-nii mei, şi dac-aţi fost în stare să treceţi într -o
bună dimineaţă cu buretele preste toată dezvoltarea istorică a ţărilor, cu cât
mai mult veţi izbuti întru aceasta, neavând de risipit decât reparaturile
făcute cu greu de conservator.
V. DIN ABECEDARUL ECONOMIC
De câte ori un
creştin s-apucă la noi să scrie un rând ca să lumineze
neamul —presa este lumina, după cum zic d-nia lor
—de atâtea ori pune mâna-n raft şi scoate la iveală o carte nemţească sau una
franţuzească şi răsfoieşte până ce găseşte ce-i trebuie.Precum ni s-aduc toate
d-a gata din străinătate şi n-avem alt chin
decât să băgăm mânile în mânicele paltonului venit de la Viena şi
piciorul în cizma pariziană, fără a ne preocupa mai departe din câte elemente
economice se compun lucurile, tot astfel facem şi cu
cunoştinţele; le luăm frumos din cărţi străine, le aşternem pe hârtieîn limbă păsărească şi facem ca negustorul care nu-şi dă nici el seama
de unde-i vine marfa, numai să se treacă. Chiar învăţaţii
noştri, când vor să polemizeze, polemizează cu citate. Cutare minune a străinătăţii, d. X sau Y, a vorbit
cutare lucru, deci trebuie să fie neapărat adevărat şi să
se potrivească, pentru că au ieşit dintr -o minunată morişcă de creier.
Să fie d. X
sănătos, împreună cu toată casa, dar de se potriveşte, e altă căciulă! La
gazetarii români, mai ales la cei liberali, lucrul e şi mai simplu. Îşi pun mai
întâi degetul în gură şi vede câte „cuvinte" îi vin în minte. La chemarea
aceasta se deschide dicţionarul nepaginat al capului,
compus din prea puţine file, pe care stau scrise libertate,
egalitate, fraternitate, legalitate, suveranitate şi alte
cuvinte tot cu atâta cuprins material şi după aceea le-nşiră,
mai puind pe la soroace şi câte un Ştefan sau Mihai Viteazul, din
buzunările cărora scoteam ce ne pofteşte inima.
Bietul Ştefan
Voievod ! El ştia să facă fărâme pe turci, tătari, leşi
şi unguri, ştia niţică slavonească, avuse[se] mai multe rânduri
de neveste, bea bine la vin vechi de Cotnar şi din când în când tăia capul
vreunui boier sau nasul vrunui prinţ tătăresc.Apoi descăleca târguri de-a
lungul râurilor, dăruia panţirilor şi dărăbanilor locuri bune pentru păşunarea
hergheliilor de cai moldoveneşti, a turmelor de oi şi de vite albe, făcea mănăstiri şi biserici,
şi apoi iar bătea turcii, si iar descăleca târguri şi iar se-nsura, până ce şi - au
închis ochii în cetate la Suceava şi l-au îngropat cu cinste la mănăstirea
Putnei. Ce-şi bătea el capul cu idei cum le au d-alde gaze-tari de-ai noştri,
ce ştia el de subţietura de minte din vremea de astăzi ? Până la fanarioţi n
-am avut cod, un semn că nici trebuia'.
Ce-i drept şi ce-i strâmb ştia fiecare din
obiceiul pământului şi judecată multă nu se-ncăpea. Ţară săracă, stăpânire
puţină, biruri mai de loc, cară cu două oişti, să se
poată înjuga boii la venirea tătarilor şi dintr -o
parte şi dintr -alta, după cum l-apuca
pe om vremea pe cale de munte, case de vălătuci acoperite cu paie, pentru a li
se da foc la călcarea duşmanului, ba se da foc ierbei şi se-veninau fântânele,
pentru ca să moară duşmanii de flămângiune şi de secetă, iar oamenii se trăgeau
la munte şi lăsau câmpul limpede în urma lor, până ce venea Vodă de-i amăgea pe
duşmani prin glas de buciume în văi şi prin
codri, şi-apoi vai de capul lor! Îi mersese vestea voievodului românesc
şi moldovenilor că nu sunt deprinşi a sta pe saltea turceşte, ci sunt totdauna
gata de război, oameni vârtoşi, cari nu ştia multă carte dar au multă minte
sănătoasă; averi mari iar n-au, dar nici săraci nu sunt. Şi tot astfel au fost
până-n vremea noastră, până la Regulament, cea dântâi legiuire importantă şi
plăsmuită. Românii au fost popor de ciobani şi, daca voieşte cineva o
dovadă anatomică despre aceasta, care să se potrivească
pe deplin cu teoria lui Darwin,
n-are decât să se uite la picioarele şi la mânile lui. El
are mâini şi picioare mici, pe când naţiile cari muncesc mult au mâni mari şi picioare
mari.
De acolo multele tipuri frumoase ce se găsesc în
părţile unde ai noştri n-au avut amestec cu nimenea, de-acolo cuminţia românului,
care ca cioban au avut multă vreme ca să se ocupe cu sine însuşi, de acolo
limba spornică şi plină de figuri, de acolo simţimântul adânc pentru
frumuseţile naturii, prietenia lui cu codrul, cu calul frumos, cu turmele
bogate, de acolo poveşti, cântece,
legende, c-un cuvânt de acolo un popor plin de originalitate si de-o
feciorească putere formată prin o muncă plăcută, fără trudă, de acolo însă şi
nepăsarea lui pentru forme de civilizaţie care nu i se lipesc de suflet şi n
-au răsărit din inima lui.
Au venit grecii,
ş-au domnit o sută de ani. Când au ieşit din ţară,
nici urmă n -a mai rămas prin sate. Parc-ai fost trecut
cu buretele peste kolakiile şi bizantinismul acestor damblagii. Poporul
nostru au rămas nepăsător la reformele greceşti, ruseşti, franţuzeşti, şi nu-şi
dă nici azi bucuros copiii la şcoală, pentru că simte ce soi de şcoli avem.Ci
înainte acest sentiment de sănătoasă barbarie era predomnitor. Radu Vodă cel
Mare adusese în ţară pe sf. Nifon patriarhul,
ca să ne puie la cale. Se -n treba şi
el ce-o mai fi şi civilizaţia şi voia s-o vadă cu ochii. Dar sfântul, venind,
începu să dea sfătuiri pentru schimbarea legilor şi obiceiurilor, pentru introducerea paragrafelor ş. a., încât Vodă -i zise într- o zi; ,,Ia slăbeşte -ne, popo, că ne strici
obiceiele". Sfânt, nesfânt, vedea el pe cine nu-1văzuse de nu pleca în ţara cui l-au fost avut! Acesta- i sentimentul oricărui popor sănătos
căruia-i propui să-i altoieşti ramuri străine pe când el e dispus a-şi produce ramurile
sale proprii şi frunzele sale proprii încet şi în mod firesc. Un asemenea popor
însă îşi impune feliul lui de a fi şi vecinilor. Ce ar zice liberalii de la noi
daca le-am spune că, pe când ei introduc istorii franţuzeşti în instituţii, limbă şi datine, pravilele lui
Vasile Lupu şi ale lui Matei Basarab nu s-au introdus niciodată, decât în
partea lor canonică. Tot pe atuncea în Rusia de amiazăzi se introduc pe zi ce
merge datinele româneşti pintre malorosieni, care au
îndrăgit feliul de a fi al românului ?
Dar aici se iveşte
totodată întrebarea : cui i-au putut veni în minte de a introduce toate formele
costisitoare de cultură ale apusului
într-o ţară agricolizată, abia pe la anul 1830
? Sigur că numai oameni cari nu-şi cunoşteau ţara
deloc. Oare crezut-au reformatorii că lucrurile acestea nu
vor ţinea bani ? Şi, dacă ştiau că vor ţinea, n-au ştiut de unde, cum şi cine îi va plăti ? Nu ştia absolut
nimenea cum stat, armată, biserică, cultură, c-un cuvânt tot ce e comun al
naţiei, se plăteşte numai şi numai din prisosul gospodăriei private, cum că din acel prisos se hrănesc toate formele
civilaţiei şi că, dacă istoveşti pre acesta, atunci începi
a mânca însuşi capitalul de muncă al oamenilor, condiţiile existenţei lor
private, şi-i ucizi economic, deci trupeşte
şi sufleteşte ?Apoi de ce munceşte omul ? Ca să aibă el din ce trăi. Dacă ascultă vioara sau petrece sărbătorile, cheltuieşte
prisosul timpului şi banilor lui, nu însă ceea ce -
i trebuie pentru ca să-şi ţie sufletul lui ş-al copiilor.
Dar puterea fizică
a unui om e restrânsă, căci natura n-au făcut calculul că această putere va
avea de hrănit din prisosul ei liberali, advocaţi, pierde -
vară şi alte soiuri de paraziţi, ci i-au dat fiecăruia atâta
putere ca să se poată ţine bine şi să mai puie şi ceva la o parte, pentru ca
mâine să poată reîncepe munca cu mijloace mai multe. Va să zică prisosul pe
care muncitorul îl poate pune la dispoziţia civilizaţiei
şi a junilor crescuţi la Paris
e foarte mic. Dar ce le pasa d-lor de aceasta ! Liberi nu
sunt de a sărăci lumea?
D. C. A. Rosetti,
în cuvântul său de la circ, vorbea cu dispreţ despre calitatea cea mai bună
care o aveau boierii. „Ţara
?"— întreba d-lui —„40 de boieri mari, 40 de boieri mici, iată ţara pe când eram eu tânăr". Ţinem seamă de aceste
cuvinte. Ţara n-avea pe umerele ei decât 80 de oameni, încât la 30 000 de
suflete venea un boier, şi încă şi acela cu trebuinţe foarte mici; adică80 de
oameni cari îmblau cu zilele în palmă şi ţineau neatârnarea tării prin isteţie
şi adesea prin sacrificiul persoanei sau al averii lor,
adică compensau pe deplin munca socială care-i purta. Astăzi avem zeci de mii
de liberali cari nici îmblă cu zilele-n palmă, pentru că nici turc, nici leah,
nici ungur nu caută să-i taie, nici de vrun duh aşa de subţire nu se bucură,
nici compensează prin ceva muncă socială, pe care o
istovesc din rădăcini, mâncând chiar condiţiile de
existenţă a claselor producătoare, nu prisosul lor. Moţul din Ardeal e un
negustor foarte cuminte, lui nu-i trebuie la negoţ nici un fel de samsar, nici
chiar banul. El face ciubere şi doniţe, trece în Ţara
ungurească şi nu se mai încurcă, ci le schimbă de-a dreptul pe ... grâu. Atâtea
doniţe de grâu pe o doniţă de lemn, atâtea ciubere de grâu pe un ciubăr de
lemn. Dacă am face şi noi socoteala moţului din Ardeal am
zice : Atâtea mii de chile de grâu ne ţine o chilă de fraze liberale, atâtea chile ne ţin mărfurile importate din străinătate,
atâtea chile ne ţin tinerii ce-şi pierd vremea prin
străini, atâtea mii de chile ne ţine Constituţia, atâtea
ne ţin legile franţuzeşti, cu un cuvânt toate liberalismurile.Prisoasele economiilor individuale constituiesc o
sumă certă. Daca vei hrăni cu ele câteva mii de stârpituri liberale, de unde îţi mai rămân condiţiile pentru
întreţinerea unei culturi sănătoase şi temeinice ? Două sute de nebuni mănâncă
desigur mai mult decât un singur înţelept. Deci abecedarul nostru
economic zice :Natura i-a dat omului putere mărginită, socotită numai pentru a
se ţinea pe sine şi familia.El produce ceva
mai mult decât consumă. În acest „ceva" mai mult, în acest prisos
sunt cuprinse : întâi ceea ce-i trebuiepentru a reproduce, va să zică
condiţiile muncei de mâni, şi încolo un prea mic prisos, care-1 poate pune la
dispoziţia societăţeisub formă de dare. Din acest prea mic prisos al gospodăriei producătorului trăieşte toată civilizaţia naţională. Dacă hrănim cu acest prisos străinătatea de idei, de instituţii şi de
forme lipsite de cuprins al căror complex liberalii au apucata-l numi „tot ce
este românesc", atunci nu ne mai rămâne nimic pentru ceea ce esteîntr-adevăr românesc, pentru cultura naţională
în adevăratul înţeles al cuvântului.
VI. FRAZĂ ŞI ADEVĂR
Nimic n-ar părea mai natural decât ca
oamenii să ia lucrurile aşa cum sunt şi să nu caute în nouri ceea ce-i
dinaintea nasului lor.Cu toate acestea tocmai calea contrară urmează.
Înainte de-a da
exemple din ţară dăm unul din străinătate.Socialistul
Bebel, în foaia sa „Volksstaat", anul 1873, spune
următorul lucru: ,,Sau există Dumnezeu, ş-atunci suntem
traşi pe sfoară, sau nu există, ş-atunci putem face ce-om pofti". Fraza
întoarsă nu va fi nici mai clara şi mai cuprinzătoare de cum e. Să zicem: „Sau
nu există Dumnezeu, ş- atunci suntem traşi pe sfoară, sau
există ş-atunci putem face ce-om pofti".Tot astfel sunt toate frazele
radicalismului. Oricum le-ai întoarce, cuprinsul lor nu s-adaogă, pentru că nu-l
au; ba adesea contrariul lor coprinde mai mult adevăr decât ele înşile. „Luminează-te şi vei fi". Poate
contrariul e adevărat. ,,Fii şi te vei lumina !". Căci o existenţă lungă
şi sigură va avea drept fruct al ei
cunoştinţa, adică lumina.
Tot aşa-i şi cu „Voieşte şi vei putea
!". ,,Să poţi, şi-atunci vei şi voi", căci omul vrea ceea ce poate, iar când vrea ceea ce nu poate nu-i în toate minţile.
Dar, fie cum o fi,
cu vorbe nu-l încălzeşti pe nimenea şi vorbe rămân toate abstracţiunile şi, cu
cât mai abstracte sunt, cu atâtsunt curată vorbă de clacă. Dar cu asemenea cultură din gazete au început
reformatorii noştri. Căci nu mai este îndoială că n -au învăţat mai nimic de
la străini decât să vorbească subţire, să se îmbrace subţire şi să puie
lumea la cale cu fraze. Cultura frazelor o puteau învăţa bine din gazetele străine.Oamenii scot acolo gazete
în toate zilele şi neavând ce spune, abstracţiunile le vin foarte bine la-ndemână,
căci prin mijlocul lor poţi scrie coale întregi fără să spui nimic. Să nu ne înşelăm. Beţia de cuvinte din
gazetele româneşti e numai întrecerea beţiei de cuvinte din cele străine.
Mai puţin culţi, deci având mai puţine de împărtăşit decât străinii, gazetarii noştri au şi mai multănevoie de gură
decât de cap, dar şi în străinătate lucrează în mare
parte gura, fără ca crierii să ştie mult despre aceasta. Ci în străinătate în genere nu prea iau oamenii gazetele în serios întrucât s-atinge
de partea lor intenţională. Se ştie că
sunt făcute pentru a trezi patimele societăţii şi a crea în public atmosfera
ce-i trebuieşte guvernului sau adversarilor săi spre a inaugura suirea unora şi
coborârea altora; în sfârşit presa nu-i cu mult mai mult decât o fabrică de
fraze cu care făţărnicie omenească îmbracă interese străine de interesul
adevărat al poporului. Căci ce este statul şi ce scop are el ? Nu din carte—
aievea.
Iasă cineva pe uliţă sau la câmp şi va vedea
îndată ce e. Colo unul vinde, altul cumpără, unul croieşte, altul coase, un al treilea
bate fier[ul] până-i cald, la câmp se ară, se samănă, se seceră, colo meliţă
cânipa, ţes, tund oi şi numai în zi de sărbătoare stau mânile şi lucrează
crierul. Atunci se foloseşte omul de prisosul liber al unei vieţi de muncă,
merge la biserică, după aceea la horă, în sfârşit săptămâna toată e a
stomahului, sărbătoarea e a creierului şi a inimei. Materia vieţii de stat e
munca, scopul munci bunul trai, averea, deci acestea sunt
esenţiale. De aceea se şi vede care e răul cel mai mare : sărăcia.
Sărăcia e izvorul a aproape tuturor relelor
din lume; boala, darul beţiei, furtişagul, zavistuirea bunurilor altuia, traiul rău în familie, lipsa de credinţă,
răutatea, aproape toate sunt câştigate sau prin sărăcie proprie sau, atavistic,
prin sărăcia strămoşilor.Sărăcia trebuie
luată în înţelesul ei adevărat.
Sărac e cel ce se simte sărac, căruia îi
trebuie neapărat mai mult decât are. Că
este aşa ne e dovadă suma de cuvinte cari însemnează relele morale prin cuvinte
împrumutate sărăciei şi boalei. Mişel, altă dată însemna sărac, azi
înseamnă lipsă de calităţi morale. Tot astfel, „misérable"
francez şi ,,elend" german. Odată voievozii româneşti
dăruiau prin hrisoave pe „mişei" în înţelesul lor, astăzi mişeii în
înţelesul nostru stăpânesc toată ţara
de la un capăt la altul.
Calităţile morale
ale unui popor atârnă — abstrăgând de
climă şi de rasă-de la starea sa economică. Blândeţea caracteristică a poporului românesc dovedeşte că în trecut el a trăit economiceşte
mulţămit, c-au avut ce-i trebuia.
Deci condiţia
civilizaţiei statului este civilizaţia economică. A
introduce formele unei civilizaţii străine fără ca să existe corelativul ei economic e curat muncă zădarnică.Dar aşa au făcut
liberalii noştri. În loc de a- şi arunca privirile la răul esenţial ai societăţii s-au ţinut de
relele accidentale şi fără însemnătate. În veacul nostru se-nmulţeau
trebuinţele, deci trebuia îmulţită producţia şi braţele
producătoare. Din contră am urmat. Numărul
producătorilor, cari în ţara
noastră sunt absolut numai ţăranii, dă îndărăt, deci e supus la o trudă mult
mai mare decât poate purta; şi se-nmulţesc—cine ? Cei
cari precupeţesc munca lui în ţară şi în afară
şi clasele parazite. La ţară putrezesc grânele omului nevândute, în oraş plăteşti pânea cu preţul cu care se vinde la Viena sau
la Paris. Căci
firul de grâu trece prin douăzeci de mâni de la producător
până la consumator şi pe această cale se scumpeşte, pentru că cele douăzeci de mâni corespund
cu cinci zeci de guri cari, având a trăi de pe dânsul, produc o scumpete
artificială.
Va să zică,
îmulţindu-se trebuinţele, trebuiau îmulţite izvoarele producţiunii şi nu samsarlâcul, căci la urma urmelor totnegoţul
nu e decât un soi de samsarlâc între consumator şi30producător, un fel de
manipulare care scumpeşte articolele. În această manipulare naţia agricolă
totdeauna pierde, pentru că productele ei sunt uniforme în privirea
valorii şi, dacă constituiesc o trebuinţă generală, nu e
mai puţin adevărat că sunt cel maigeneral articol de
producţiune, adică acela care se face pretutindenea. Pe când naţia agricolă
plăteşte atât transportul cât şi vama şi câştigul comerciantului la cumpărătura
unui articol industrial, tot în aceeaşi vreme vamă, transport şi câştigul
comerciantului se scad din preţul cu care naţia agricolă
îşi vinde productele, va să zică ea păgubeşte dublu în
toate tranzacţiile ei, la vânzarea productelor ei, la cumpărătura celor
străine. Apoi e cumplit de mare diferenţa
între valori. Încărcând 500 de vagoane cu grâu capeţi în schimb o jumătate de
vagon de obiecte de lux. C-un cuvânt naţia
agricolă e expusă de -a fi exploatată de vecinul
industrial, ba de-a pierde pe zi ce
merge clasele sale de manufacturieri, cari, neputând concura cu fabrica, devin
proletare.Dovada cea mai buna pecontinent e chiar popurul nostru. Samsarlâcul
care mijloceşte schimbul între productele noastre şi cele străine încape pe zi
ce merge în mânile străinătăţii. Oameni bătrâni n-ar avea decât să asemăneze fizionomia de azi a Bucureştilor cu aceea pe care o avea înainte de cincizeci de
ani. Nu-i vorbă, nu erau aşa de străluciţi Bucureştii pe atuncea, dar erau
româneşti; azi ...? Ce să mai zicem de Iaşi
şi, în genere, de oraşele Moldovei ?Toate
împrejurările acestea însă nu se schimbă prin fraze, ba nici măcar prin şcoli
profesionale. Căci profesiile lipsesc, pentrucă
lipsesc condiţiile lor de existenţă. Dar aceste împrejurări nu se
schimbă nici prin legi civile, cari regulează modul în care are a se face
tranzacţiunea X între indivizii A şi B; nu se schimbă prin axiomul că toţi
oamenii sunt liberi prin drept înnăscut şi imprescriptibil, nici prin regula
căci toţi sunt născuţi egali, mici prin participarea tuturor la afacerile
guvernării. Evul mediu avea o formă pentru păstrarea fiecării ramuri de
producţiune, ş-aceasta era autonomia breslelor şi îngrădirea lor faţă cu
orice agresiune de din afară. La noi evul mediu au ţinut până mai ieri-alaltăieri, şi mulţi bătrâni vor fi ţinând minte
epoca în care un străin nu putea fi breslaş. Nu mai pomenim că pricinele
dintre breslaşi se hotărau la staroste şi se întăreau numai deVodă; nu mai
pomenim apoi că instituţia au fost atât de puternică încât împărăţia, totdauna
foarte diplomată, a Austriei şi-au introdus
consulatele în ţară sub
numele şi forma de „stărostii de breaslă". Deci salus re[i]publicae summa lex
esto.Puţin ne pasă pe baza căror principii metafizico-constituţionale s-ar fi putut realiza bunul trai al claselor
României, destul că avem dovadă că pe valea liberalismului mergem tocmai
demprotivă.Căci statul are nevoie de
clase puternice, şi liberalismul le -au adus la sapă de
lemn.
Înainte de 30—40 de ani aveam o clasă puternică de
ţărani, nu bogată, dar cuprinsă, şi începuturile unei clase de mijloc.Azi
ţăranul scade pe zi ce merge, proprietarul, ale cărui interese sunt identice cu
ale ţăranului, asemenea, bresle nu mai avem,negoţul încape
pe mâini străine încât, mâine să vrem să vindem ce avem, găsim cumpărători
străini chiar în ţară şi am putea să neluăm lucrurile în
spinare şi să emigrăm la America. Chiar ar fi bine să ne luăm de pe acuma o
bucată de loc în Mexico,
în care să pornim cu toate ale noastre, când nu vom mai
avea nimic în România.
Să nu ne facem
iluzii. Prin atârnarea noastră economică am ajuns ca toate guvernele, spună ele
ce or pofti, să atârne mai multori
mai puţin de înrâuriri străine. Nu doar c-ar sta în relaţii cu consulii,
această acuzare ar fi prea gravă pentru ca s-o facem cuiva.
Ne înnegrim
unii pe alţii— vorbesc de naturile mai nobile, fie ele în orice parte, nu de
stârpituri — ne înnegrim, zic, unii pe alţii, pentru că simţim că starea
poporului românesc e nesuferită şi că ne-am încurcat rău. Dar în această
încurcătură vina istorică şi blestemul urmaşilor să cază asupra celor ce-au
făptuit tot răul, asupra liberalilor de orice nuanţă, care au format cadre
goale, încare au intrat tot gunoiul societăţii, au creat guvern reprezentativ
pentru ca să-l împle oameni ce abia ştiu a
îndruga două cuvinte, au făcut ca clasa de mijloc, în loc de a căuta să
muncească şi să înflorească, să se azvârle toată asupra puterii statului, ca sădomnească.Răul esenţial au fost că se-mulţeau
trebuinţele fără a se înmulţi producţia sau fără a se
urca în mod considerabil valoarea ei; inegalitatea claselor şi nelibertatea, apoi
neparticiparea la guvernul ţării erau rele cu totul neesenţiale.
Daţi-mi statul cel
mai absolutist în care oamenii să fie sănătoşi şi avuţi, îl prefer statului
celui mai liber în care oamenii vor fimizeri şi bolnavi. Mai mult încă, în
statul absolutist, compus din oameni bogaţi şi sănătoşi, aceştia vor fi mai
liberi, mai egali, decât în statul cu legile cele mai liberale, dar cu oameni
mizeri. Căci omul are pe atâta libertate şi egalitate pe câtă avere are.
Iar cel sărac e totdauna sclav şi totdauna neegal cu cel ce stă deasupra
lui.
[11, 13, 14, 18, 21
şi 23 decembrie 1877]