Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

...Păşiţi încet... se citeşte...

Dimitrie Cantemir _ Istoria ieroglifică (fragment)

 

 

”(Că făcătorii răului, când mulți într-un gând asupra unii răutăți să află, unul pre altul a nu amăgi obiciuiți sint, ca nu cumva cu vicleșugul mic, fărălegea mare a isprăvi din mână să piardză).” 

 

”Iară Inorogul încă în opreala crocodilului fiind și precum în blăstămate vicleșugurile Hameleonului să fie cădzut, vestea prin urechile tuturor să împrăștie, toți munții și codrii de fapta ce să făcusă să răzsuna și toate văile și holmurile de huietul glasului să cutremura, atâta cât glasurile răzsunării precum ca o muzică să fie tocmite să părea, carile o harmonie tânguioasă la toată urechea aducea, nici cineva altă ceva audziia, fără numai:

„Plecatu-s-au cornul Inorogului,

 împiedecatu-s-au pașii celui iute,

 închisu-s-au cărările cele neîmblate,

 aflatu-s-au locurile cele necălcate,

 în silțele întinse au cădzut, puterii vrăjmașului s-au vândut.

 Surcelele i-au uscat, focul i-au ațițat,

temeliile de la pământ în nuări i-au aruncat,

nepriietin de cap, Corbul, gonași neosteniți,

 dulăii, iscoadă neadormită, Hameleonul,

și toți în toată viața îl pândesc.

 De traiul, de viața și de ființa lui ce nedejde au mai rămas?

 Nici una.

Toate puterile i s-au curmat, toți priietinii l-au lăsat,

în lanțuje nedezlegate l-au legat,

toată greutatea nepriietinului în opreala Inorogului au stătut.

 Iară de acmu, în ceriu să zboare, n-a scăpa,

o mie de capete de ar avea, iarbă n-a mai mânca.

 Unul, Lupul, ce și acela depărtat,

n-are cum îi folosi, nu-l poate agiutori.

De nu altă, încaile să-l tânguiască,

încailea să-l jeluiască, încai să-l olecăiască.

Filul, macar că într-această parte s-ar afla,

 însă greuimea a sări nu-l lasă, grosime în sine îl apasă,

 în strâmtori primejdioase,

 în valuri așe holmuroase să să arunce nu-ndrăznește

 și micșorimea sufletului dinluntru-l oprește.

 De cu sară, Filul știre au luat, de prețul tăiat s-au înștiințat,

 ce ar fi putut să și va i s-ar fi cădzut, ce în locul mângâierii,

răspunsul curmării să dă:

„1.000 de ani la opreală de-ar fi, un dram de panzehr n-aș putea găsi".

Ce mângâiare i-au rămas? Nici una.

Ce sprijeneală i-au rămas? Nici una.

 Ce priietin i să arată? Nici unul.

Munți, crăpați, copaci, vă despicați, pietri, vă fărâmați!

 Asupra lucrului ce s-au făcut plângă piatra cu izvoară,

munții puhoaie pogoară,

lăcașele Inorogului, pășunele, grădinele, cernească-să,

pălească-să, veștedzască-să, nu înflorească, nu înverdzască,

 nici să odrăslească, și pre domnul lor cu jele,

pre stăpânul lor negrele, suspinând, tânguind, nencetat să pomenească.

 Ochiuri de cucoară, voi, limpedzi izvoară,

 a izvorî vă părăsiți, și-n amar vă primeniți.

 Gliganul sălbatec viieriu,

și-n livedzile lui ursul ușeriu să să facă,

 în grădini târvelește, în pomăt batelește să să prefacă.

 Clătească-să ceriul, tremure pământul,

aerul trăsnet, nuării plesnet,

 potop de holbură, întunerec de negură vântul să aducă.

Soarele zimții să-și rătedze,

 luna, siindu-se, să să rușinedze,

 stelele nu scântăiedze, nici Galactea să luminedze.

 Tot dobitocul ceresc glasul să-și sloboadză,

 faptă nevădzută, plecându-să, vadză.

 Cloșca puii răzsipască.

Lobăda Lira să-și zdrobască,

 Leul răcnească, Taurul mugească,

Aretele fruntea să-și slăbască,

Racul în coajă neagră să să primenească,

Capricornul coarnele să-și plece,

Peștii fără apă să să înece,

Gemenii să să desfrățască,

Ficioara frâmsețe să-și grozăvască, cosița galbănă în negru văpsască, Scorpiia ascuțit acul să-și tâmpască,

 Strelețul arcul frângând, ținta nu lovască,

 Cumpăna dreptatea nu mai arete,

Apariul topască-să-n sete.

 Mars vârtutea în slăbiciune să-și primenească,

Mercurie între planete nu mai crăinicească.

 Zefs monarhiia în veci să-și robască,

Vinerea floarea frumseții să-și veștedzască,

Cronos scaunul de sus în gios să-și coboară.

 Finicul în foc de aromate moară,

Oltariul jirtfe nu priimască,

Păharul băutură să nu mai mestească.

 Chitul crepe în apa Aridanului,

 Iepurile cadză-n gura Sirianului,

 Musculița cu jele să vâzâiască,

 amândoi Urșii greu să mormăiască.

 Pletele Verenicăi să să pleșuvască,

Corona frumoasă nu le-mpodobască.

Pigasos de Andromeda să să depărtedze,

Perseos de Casiopa să să-nstrăinedze.

Zmăul capul cu coada să-și împleticească.

 Chivotul lui Noe în liman să primejduiască,

Porumbul, frundza maslinu lui cercând,

rătăcească, îndrăpt a să întoarce nu mai nemerească.

Acestea, dară, toate, jelind tânguiască,

vâlfa Inorogului cu arsuri dorească.

Singur numai Corbul vesel să crăngăiască,

tuturor în lume spre chedzi răi menească.

Singur Câinele mare cu cel mic,

 lătrând, brehăiască și de faptul scârnav să să veselească.

 Mute-se Arcticul, strămute-se Andarticul,

 osiia sferească în doaă să frângă,

 toată iușorimea în chentru să-mpingă,

stihiile toate tocmirea să-și piardză,

orânduiala bună în veci nu mai vadză,

toate îndrăpt și-n stânga să să-nvârtejască,

de jele să să uluiască, de ciudă să să amurțască,

 și dreptatea Inorogului în veci povestească."

Sunete jelnice, eleghii căielnice și traghicești ca acestea prin poticile a tuturor munților și prin vârtopile a tuturor holmurilor sunând, răzsunând și rătăcindu-să, Hameleonul, ca cum ceva știre n-ar fi avut, ca cum de strein lucrul s-ar fi uluit, ca cum de primejdiia fără veste mintea ș-ar fi pierdut, încoace și încolea cutreierând, de unul și de altul întrebând, îmbla și cătră toți chip de zălud și față de lovit arăta. „Ce poate fi aceasta? dzice, ce poate fi jelnic sunetul acesta? Ce poate fi lăcrămoase huietele acestea? Ce pot fi cernite cântecele ce audzu? Ce pot fi ponegrite stihurile și într-însă necredzute cuvintele carile la urechi îmi vin? Oare ce audzu adevărat audz, au demonul, ispitindu-mă, simțirile îmi batgiocurește?" Apoi, după câtăva vreme, ca cum de neștiut lucrul ar fi înțeles, ca cum de patima Inorogului alții i-ar fi spus, ca cum, audzind, cu amărăciune s-ar fi împlut și de voia rea s-ar fi otrăvit, cum să dzice cuvântul, cu o falcă în ceriu și cu alta în pământ, la Șoim alergă, catră carile, ochii întorcând, fața, în divuri, în chipuri mutând, voroava amestecând, limba bolborăsindu-i, balele mărgându-i și gura aspumându-i, scârșnetul glasului articulul și înțelegerea cuvântului îi astupa. Între cele multe brehăite, ceste puține căptușite cuvinte de-abiia să înțe- legea: „O, faptă nefăcută și poveste neaudzită, o, lucru nelucrat și vicleșug spurcat, o, cinste ocărâtă și ocară necinstită, o, Șoaime, de cumplit rău făcătoriu și de singe vărsătoriu, ce poate fi carea ai ispitit? Ce poate fi spurcat lucrul carile ai isprăvit și în toată lumea de astădzi înainte pre tine de viclenitoriu, iară pre mine de priietin vândzătoriu ai vădit? Unde-ți sint giurământurile? Ce ț-ai făcut legământurile? O, Zefs, o, Zefs, imăciunea carea astădzi pre obrazele noastre au cădzut cine în veci a o spăla va mai putea? Ce ploaia nuărului, ce roa săninului, ce marea ocheanu lui spre curățirea acestora va agiunge? Dară nu gândiiam eu, dară nu dziceam eu, dară nu-m prepuneam eu, dară nu mă temeam eu de una ca aceasta? Dară de vreme ce, o, vrăjmașule, supt nu mele cereștilor, vicleșuguri ca acestea a pune ai îndrăznit, alt or gan, afară din mine, o, ticălosul, n-ai putut afla? (Ce răii răutăților lor lumea părtaș și cu toții tovarăși a fi să nevoiesc). O, Hameleon ticăloase, ce floare în chip îți vii schimba, ca cineva să nu te cunoască, când te-ar întreba, ca de cleveta limbilor să scapi, ca din gurile sicofandilor să te mântuiești ? De acmu înainte umbrile iadului să te învălească, întunerecul veacului să te căptușască, ca radzele soarelui să nu te mai lovască, ca lumina dzilei să nu te mai ivască, ca cunoștința cunoscuților să nu te mai vădească. Unde ti-i ascunde, sărace, unde ti-i supune, blăstămate, unde ti-i mistui, pedepsite, unde ti-i ivi, urgisite? Iată, munții strigă, văile răzsună, iată, dealurile grăiesc, câmpii mărturisesc, iată, pietrile vorovăsc, lemnele povestesc, iată, iarba cu gălbenirea și florile cu veștedzirea arătând, vădesc, cu mut glas ritorisesc, cu surde sunete tuturor vestesc, asupra lucrului ce s-au lucrat toa tă ființa să uluiește și toată zidirea a să ciudi nu sfârșește. Aces tea dară toate supt numele tău să pun și supt titulul tău să scriu, macar că de bunăvoie părtaș vicleșugului nu te-ar fi aflat, macar că prin neștiință organ răutății te-ar fi arătat, macar că de lucrul ce s-au lucrat inima ca nuca ți s-au despicat, macar că în viață ceața jelii aceștiia de pre suflet nu ți să va mai ridica. O, dară lucru spurcat la începătură și încă mai spurcat la săvârșitură. Ce cereștii (a cărora nume cu al mieu împreună s-au batgiocurit) vicleșugul nu vor tăcea, izbânda nu vor trece, și dreptatea a răsplăti nici s-a lenevi, nici va pesti."

(Dimitrie Cantemir, Istoria Ieroglifică)