La ”Cartea
a treia despre sărăcie şi despre moarte” a lui Rainer Maria Rilke a lucrat
multă vreme.Pe când îi fişam biblioteca ştiu că i-am bătut la maşină pachete
din versurile lui Rilke. Cred că nu a tradus poemul şnur, ci pe fragmente. Îmi
amintesc de asemenea, că prin 1942, mergând cu Voica să-i facem o vizită
„Dă
fiecăruia , Doamne, moartea lui.”
Cunoscând
tot ce a urmat, am senzaţia zguduitoare că prin acest vers scris şi rescris, de
multe ori singur pe câte un carton, Mircea- ceruse să fie trimis pe front,
acolo unde omul moare, ceea ce nu i se îngăduise-prin acest vers se ruga să i
se dea moartea lui, poate prevăzând chiar moartea lui aparte, moartea mielului
furat din stână şi înjunghiat pentru ospăţul barbarilor.
La
proces a citit o altă traducere, făcută în închisoarea de
Când trebuie să facem popasul
la răscruce,
S-alegem de căinţă, părerile
de rău,
Când trebui ca viaţa să-şi
afle cursul său,
La cheia îndoită a bolţilor
în cruce,
Tu singură, Stăpână pe-al
tainelor destin,
Ştiai că pe o cărare
ne-aşteaptă impasul,
Şi cunoşteai pe aceea ce
ne-au ales-o pasul,
Cum se alege cedrul şi lemnul
unui scrin.
Şi nu de vrednicie, căci nu
aveam putere,
Şi nici din datorie, pentru
că n-o iubim,
Dar aşa cum dulgherii
compasul în mână ţin,
Din setea de a pune la
mijloc, la durere,
Pentru ca jalea lumii să o
primim în piept,
Şi din nevoia cruntă de a nu
te şti ferit,
De-a trage unde-i greul,
chiar dacă e cumplit,
Şi de-a primi şi răul întreg,
precum e drept.
Mircea a dus în moarte o
figură ce s-a legendizat în viaţă. O figură de rară frumuseţe în echilibrul
lăuntric, devenită hieratică în închisoare. Ochii lui, pentru cei care nu l-au
cunoscut, îi asemui cu ochii atât de cunoscuţi ai lui Luchian, din autoportretul
cu pensula lângă piept:fascinanţi, încărcaţi de-o viaţă plină de tensiune
spirituală, luminoşi în dramatica lor gravitate.
Despre viaţa lui Mircea,
viaţa lui adâncă, de cuget în creştinismul ortodox românesc, se pot scrie încă
multe pagini, şi probabil, că se vor scrie. dar şi despre moartea lui va trebui
într-o zi să se scrie pagini fără de care viaţa lui nu va putea fi pe deplin
înţeleasă. Căci în destin, adeseori omul îşi rezumă viaţa prin moartea sa. Şi
este cazul lui Mircea Vulcănescu, acela care a scris şi a transcris de
nenumărate ori versul lui Rilke: „Dă fiecăruia, Doamne, moartea lui”.Într-o
perioadă a istoriei noastre, de cumplită strivire, moartea lui rămâne un model
de nestrivire.
(Din vol. Ştefan J.Fay, Sokrateion, Humanitas, Bucureşti,
1991, pg.126-130)