Mai
înainte de orice altceva este nevoie de capacitatea aceasta, mărinimoasă și
nobilă: neteama de admirație. Cultura, inteligența și subtilitatea nu ajung
defel. Sunt prețioase calități intelectuale; deasupra lor stă admirația ,
care-i virtute morală.
Goethe: este tot atât de greu să citești o
carte bună pe cât de greu este să o scrii.
Rezultă
de aici că receptorul operei (contemplatorul, mai bine zis) trebuie să fie de
nu chiar la înălțimea operei, în orice caz (măcar) pe undeva prin apropiere.
Lumea crede îndeobște că operele clasice și capodoperele sunt ”greu de citit” E
o iluzie, o amăgire, un alibi. Nu-i vorba de o dificultate, ci de distanță.
Opera nu-i inaccesibilă prin ea însăși, ci din pricina nevredniciei cititorului
(receptorului) Piedica, de cele mai multe ori nu-i de natură intelectuală, ci
morală. (Lenea, superficialitatea, prejudecățile, meschinăria, nerăbdarea,
vulgaritatea cititorului). Vladimir Nabokov (în volumul de memorii): Într-o
operă de imaginație (ficțiune, adică) de primul ordin conflictul nu se produce
între personaje, ci între autor și cititor.”
(...)
Psihanalistului,
anglo-saxonii îi spun ”analist”. Într-adevăr, critica ori lectura aceasta chiar
fac: analiză.
Cititorul,
privitorul sau auditorul unei opere ”scandaloase” (”ultragiante”) se află în
situația duhovnicului care ascultă o spovedanie unde i se înșiră păcate
cutremurătoare, scandaloase, ciudate. E în situația lui Tihon căruia i se
mărturisește Nicolae Stavroghin. În realitate, orice autor și inovator e un
Stavroghin și oricare dintre cei care iau cunoștință de opera lui contestatară
e un Tihon. Întocmai unui bun, priceput și înțelept duhovnic, i se cade
partenerului (receptorului, adică) să dea dovadă de răbdare, atenție,
indulgență, minte deschisă, calm. Apoi, de lipsă de prejudecăți, pudicitate și
sfiiciune. Și să nu cunoască verbul a se mira. Și pravila dintâi să-i fie
smerenia.
Duhovnicul
bun se socotește întotdeauna pe sine cel puțin la fel de păcătos ca acel care i
se destăinuiește. Pripa și suficiența nu-s bune. ”
(Nicolae Steinhardt, Relația autor- contemplator, din vol
Monologul polifonic)