Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

...Păşiţi încet... se citeşte...

Tristan Tzara - Prima aventură cerească a domnului antipyrine


DOMNUL BLEUBLEU
penetrează deşertul
ridică în urlet nivelul din nisipul lipicios
ascultă vibraţia
sanguinul şi stafidia
Mataoi Lounda Ngami cu forţarea unui
copil ce se tutuie

DOMNUL CRICRI
măşti şi neguri însănătoşite circ Pskow
am pus o uzină în circul Pskow
organul sexual este preţios este de plumb este mai gros
decât vulcanul şi se survolează deasupra de Mgabati
iisus al crevaselor al prăpăstiilor munţiilor
portugalia debarcader tropical şi parthogeneză
a limbilor alese de plumb ce se întind
Dschilolo Mgabati Baïlunda

FEMEIA ÎNSĂRCINATĂ
Toundi-a-voua
Soco Bgaï Affahou

DOMNUL BLEUBLEU
Farafamgama Soco Bgaï Affahou

PIPI
înaripare fără biserică fii fii cărbune cămilă
sinteză înaripare pe biserică rirică ridicăturile
dodododo

DOMNUL ANTIPYRINE
Soco Bgaï Affahou
zoumbaï zoumbaï zoumbaï zoum

DOMNUL CRICRI
nu există umanitate există reverberaţiile şi câinii
dzïn aha dzïn aha bobobo Tyao oahiii hii hii hébooum
iéha iého

DOMNUL BLEUBLEU
incontestabil

DOMNUL ANTIPYRINE
port închis fără fraternitate noi suntem amărâţi de fel
virează vedere scolastică a turnului Eiffel
imensă pauză şansă şi şansă şansă
mecanism fără dolar 179858555 iého bibo fibi aha
Dumnezeule o Dumnezeule lungimea canalului
febra de purpură dantele şi SO2H4

DOMNUL BLEUBLEU
Tombo Matapo rândurile de vicii ale nopţilor
ei şi-au pierdut crengile Moucangama
ei şi-au pierdut crengile Manangara
ei şi-au pierdut crengile poligon iregulat
şi Maţace cocina este prea groasă pentru emi-
sfera
cerebrală
nu cum sunt casele rândurile de vicii ale nopţilor

FEMEIA ÎNSĂRCINATĂ
patru sute păr şaizeci cămile
trei sute boabă de zibelină cinci sute boabă de hermină
măreţia sa este boală
cinci boabă de scunzi galbeni trei boabă de şeliză
o sută boabă de scunzi albi şi galbeni
o mare pasăre în viaţă Tyao
ty a o ty a o ty a o
şi patru fosile frumoase

DOMNUL CRICRI
zdranga zdranga zdranga zdranga
DOMNUL BLEUBLEU
di di di di di di di di
PIPI
zoumbaï zoumbaï zoumbaï zoumbaï
DOMNUL ANTIPYRINE
dzi dzi dzi dzi dzi dzi dzi dzi

marele nume Bleubleu supărat în a sa disperare
şi strigă manifestările sale din călătoria anterioară el
nu vrea nimic în laterală şi cloceşte în maniera
îngerilor în vezica sa intestinală a sosit
poliţia el este dezgustat şi se arată violent contrariat

DOMNUL CRICRI
case fluier uzine cap rasă
107 când noaptea stă foarte liniştită într-un
scarabeu
laponii întorşi catedrala drala drala
şi întorşi astfel că au devenit lumină H2O
cum cuplurile septentrionale în care s-au înrolat la
Ndjaro

DIRECTORUL
el este mort la distanţă căci farsa este un element
poetic, cum dolarul – de exemplu
ei s-au pus pe cântat

DOMNUL CRICRI
crocrocrocrocrocrodril
FEMEIA ÎNSĂRCINATĂ
crocrocrocrocrocrocrodrel
PIPI crocrocrocrocrocrocrocrodrol
DOMNUL ANTIPYRINE
crocrocrocrocrocrocrocrocrodral

la sfârşit nu ne obosim punctul derivării fără ajutor de
cubist şi Kintampo şi Crans şi Begnins şi Nicolas
asistaţi şi îmblănaţi baldachine langorile
măsurate spre încântarea lor dornavetă
mganoni

PIPI
sunt pe sena 5 moale de frumoase tuşuri
la bord 16 blazate robe 7 ale furiilor
în curcubeu de arţar 4

DOMNUL ANTIPYRINE
păsări antice ce faca caca pe burghez
caca este mereu un copil
copilul este mereu o oaie
caca este mereu o cămilă
copilul este mereu o oaie
şi noi cântâm
oi oi oi oi oi oi oi oi oi oi oi oi oi oi oi oi oi oi

DIRECTORUL
eu sunt istoric
tu vii din Martinique
noi suntem foarte inteligenţi
şi noi nu suntem ai germanilor

DOMNUL CRICRI
energia mişcării interioare
viraj vioară munte munte negru balcon
şi acum îmi savurez boala – la spital

DOMNUL ANTIPYRINE
Soco Bgaï Affahou
încheieturile marcajelor petrolifere
care se elevează la mijloc mateloţii şovăielnici şi galbeni
Faraangama moluştele Pedro Ximenez de Batumar
se umflă fiicele păsării Ca2O4SPh
dilataţia vulcanilor Soco Bgaï Affahou
un poligon neregulat
inimarea în a sa soluţie şi vremuri bune

DOMNUL BLEUBLEU
Borkou Mmbaz gimnastica Mmbaz 20785
sub defrişările de dedesubt gât Jerez Amantillado

DOMNUL ANTIPYRINE
mai multe ridicături paralelipipede circulă printre microbi
automobilele şi canarii înfulecă din huilă
eu vreau să vă văd juşti
Erdera Vendrell

DOMNUL BUMBUM
cântecele saltimbancilor se reunesc
familiar înainte
plecare
acrobatul întinde o săritură în vânt
a vedea a pregăti înăuntru a vedea a vedea a pregăti a pregăti
endran drandre
iuuuuuuuuupht
unde pasăre noapte 1000 cântă în grilaj
unde pasăre noapte cântă în schimbare
unde pasăre noapte cântă pentru ulii
şi tu prinzi cerul de al meu cântec frumos
într-un magazin de păstrăvi

NPALA GARROO
Ei înrolează curcubeul pendulele se vaporizează
bineţe soarele se răceşte
şi studiează măsura intensităţii sale ultime
el este tot acelaşi îndrăgostit şi crestat

TRISTAN TZARA
Dada este intensitatea noastră; pentru a erija baionetele fără consecinţe capul sumatral al bebeluşului german; Dada este arta fără pantofi sau paralele; care este contra şi pentru unitate şi cu siguranţă împotriva viitorului; noi împingem înţelept ale noastre cearşafuri ce devin fiicele hulpave ale anti-dogmatismului nostru şi de asemenea exclusivistă care funcţionează când nu suntem liberi iar noi plângem pentru libertate Necesitate severă fără disciplină sau morală şi săltăm pe omenire. Dada se odihneşte în cadrul european al fabulelor, este mereu acelaşi rahat, dar noi vrem dorenavetă caiet în culori diverse, pentru a orna grădina zoologică a artei, din toate drapelele consulatelor clo clo bong hiho aho hiho aho Noi suntem directori de circ şi suflăm printre vânturile forurilor, printre coverturile prostituţii teatre realităţi sentimente restaurante Hohohohihihioho Bang Bang. Noi declarăm că automobilul este un sentiment ce noi îl alegem printre lentorile abstracţiilor, trans-atlanticurilor şi zgomotelor şi ideilor. În timp ce noi exteriorizăm uşurinţa noi căutăm esenţa centrală şi noi suntem mulţumiţi făcând săritura; noi nu visăm pentru a deschide ferestrele superbei elite căci Dada nu există pentru persoană, şi noi visăm că toată lumea a înţeles care este balconul Dada, vă asigur. Ei nu intenţionează a face marşuri militare şi coborî în aerul liniştit ca un serafim într-o baie publică, pentru a se pişa şi a înţelege parabola Dada nu este o nebunie – nici înţelepciune – nici ironie vezi bine, burghez delicat.
Arta este un joc, copiii ansamblează cuvintele ca pe o sonerie în final, pentru a ţipa şi plânge strofa, şi a menţine gărzile hârtiilor şi strofa devine ocazie de a muri un pic, şi ocazia devine balerină şi copiii ţin cură pentru a pierde umbra.
Pentru a învia marii Ambasadori ai sentimentului
care au scris istoriceşte în alegere
psihologie psihologie hihi
Ştiinţe Ştiinţă Ştiinţă
trăiască Franţa
noi nu suntem naivi
noi suntem succesivi
noi suntem exclusivi
noi nu suntem simpli
şi noi discutăm foarte bine despre inteligenţă
Fără a noastră Dada, noi nu suntem o pasăre care să ia arta în serios, vă asigur, şi noi montăm Sudul pentru docţi: arta neagră fără umanitate ce vă place, dragi spectatori, îmi place mult de voi, îmi place mult de voi, vă asigur şi vă ador

PARABOLA
lor le cerem o damă vioaie
adresa unui bordel
pa pa pa pa pa pa pa pasăre
vă cântăm pe ridicătura unei cămile
elefanţii verzi ai sensibilităţii tale
tremură fiecare într-un vas telegrafic
cei patru stâlpi formează ansamblu
ţin mult cont de soare şi capul său se aplatizează
oua aah oua aah oua aah
Domnul poet are o pălărie nouă
de paie care este foarte frumoasă foarte frumoasă foarte frumoasă
seamănă cu o aureolă sfântă
căci cu adevărat Domnul poet este arhanghel
această pasăre este foartă albă şi fioroasă când
vin regimente întregi cu pendula ? ce muzică umedă care
DOMNUL CRICRI vizitează logodnica sa la spital
în cimitirul evreiesc mormintele sunt montate ca
şerpi
Domnul poet este arhanghel – adevărat
i s-a părut că farmacistul seamănă cu un fluture şi cu
Doamne-Doamne şi că viaţa este simplă ca un
bumbum când bumbum-ul inimii sale
femeia a construit baloane foarte foarte mici
care strigă când e vreo catastrofă
daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
idealistul ţine cont mult de soare şi capul său
este aplatizat
taratatatatatatata

DOMNUL ANTIPYRINE
A Ndumba à Tritriloulo à Nkogunlda
este o mare aureolă în care versurile curg în tăcere
căci versurile şi celelalte animale sunt de asemenea pâini
dolari inspiraţii
în ceea ce priveşte ferestrele care se rulează precum girafele
turnate în hexagoane ce se multiplică morocănos în torturi
luna se gonflează marsupiu şi devine câine
papagalul ara şi cacatourile admiră câinele
o pasăre-liră vine şi eclozează în adevărul fundului ei
sunt trupele de munte la nivelul
bisericii noastre care este gara de Vest părul
se face pierdut la Bucureşti şi reţine Mbogo ce montează
pe bicicletele sale tandre şi şuviţele telegrafice văd
pernele ventrilocului cum debordează patru ramoliţi
şi care se fac de creveţi în costume
preţioasa fotografie e aclimatizată trei copii striaţi
păriniţi cu viori pe colină deţin
pantalonii un histrion de pagini lunare se balansează
în balansoarul său
– frumoasa mea copilă ce curgi pe sticlă în braţe
paralele de arţar, racordează stomacul tău ce face
vânt la pupă
un băiat stacojiu este mort într-o parte
şi noi stăm cearşafurile continuă
maimuţele curtează pe diagonală la cer
muştarul devine o prescă rasă într-un cearşaf
noi suntem pe cale de a deveni reverberaţii
reverberaţii
reverberaţii
reverberaţii
reverberaţii
reverberaţii
reverberaţii
reverberaţii
reverberaţii
reverberaţii
pentru că noi nu ne vedem



(traducere [după ureche] de Yigru Zeltil)