Ion Barbu pe numele sau adevarat Dan Barbilian (n. 18 martie 1895, Câmpulung-Muşcel, d. 11 august 1961, Bucureşti) a fost un poet şi matematician român. A fost unul dintre cei mai importanţi poeţi români interbelici, reprezentant al modernismului literar românesc.
Unicul
fiu al magistratului Constantin Barbilian şi al Smarandei (n.
Soiculescu), fiica de procuror. Pseudonimul care l-a facut celebru în
poezie este, de fapt, numele originar al familiei, transformat printr-o
latinizare curentă.
Studiile
elementare şi gimnaziale le face la Câmpulung, Damineşti, Stâlpeni,
Piteşti. Urmează liceul la Bucureşti. Demonstrează de pe acum deosebite
aptitudini de mathematician. După ce-şi i-a licenţa (1921) obţine o
bursă pentru doctorat în Germania. Talentul său matematic se manifestă
încă din timpul liceului, elevul Barbilian publică remarcabile
contribuţii în revista Gazeta matematică. Tot în acest timp,
Barbilian îşi dezvoltă şi pasiunea pentru poezie. Între anii 1914-1921
studiază matematica la Facultatea de Ştiinţe din Bucureşti, studiile
fiindu-i întrerupte de perioada în care îşi satisface serviciul militar
în timpul Primului Război Mondial. Cariera matematică continuă cu
susţinerea tezei de doctorat în 1929. Mai târziu participă la diferite
conferinţe internaţionale de matematică. În 1942 este numit profesor
titular de algebră la Facultatea de Ştiinţe din Bucureşti. Publică
diferite articole în reviste matematice.
În anul 1919, Dan Barbillian începe colaborarea la revista literară Sburătorul,
adoptând la sugestia lui Eugen Lovinescu, criticul cenaclului ca
pseudonim numele bunicului său, Ion Barbu. În timpul liceului îl
cunoaşte pe viitorul critic literar Tudor Vianu, de care va fi legat
prin una din cele mai lungi şi mai frumoase prietenii literare.
Debutul
său artistic a fost declanşat de un pariu cu Tudor Vianu. Plecaţi
într-o excursie la Giurgiu în timpul liceului, Dan Barbilian îi promite
lui Tudor Vianu că va scrie un caiet de poezii, argumentând că spiritul
artistic se află în fiecare. Din acest "pariu", Dan Barbilian
îşi descoperă talentul şi iubirea faţă de poezie. Dan Barbilian spunea
că poezia şi geometria sunt complementare în viaţa sa: acolo unde
geometria devine rigidă, poezia îi oferă orizont spre cunoaştere şi
imaginaţie.
Criticul şi
prietenul său Tudor Vianu îi consacră o monografie, considerată a fi
cea mai completă până în ziua de azi. Una din cele mai cunoscute poezii a
autorului, După melci, apare în 1921 în revista Viaţa Românească.
Tot în acest an pleacă la Göttingen (Germania) pentru a-şi continua
studiile. După trei ani, în care a făcut multe călătorii prin Germania,
ducând o viaţă boemă, se întoarce în ţară.
Ion
Barbu, care nu s-a rezumat niciodată să fie un simplu poet descriptiv,
nu se dezminte nici cu După melci, deşi aici îl surprindem că se pierde
mai mult decît oriunde în amănunta exterioare.
Din poemele fabulative cu elemente de figuraţie din natură, capodopera rămîne însă Riga Crypto şi lapona Enigel, balada închipuită de Ion Barbu ca zisă de un menestrel, “la spartul nunţii, în cămară".
Asistăm de astă dată la o dramă lirică, a cărei desfăşurare are loc în
lumea vegetală a climatului boreal, implicînd erosul în forma unei
conjuncturi extraordinar plasticizate. Povestea nefericitului Crypto, “regele-ciupearcă",
este cîntată cu o gingăşie plină de gravitate. Pradă dragostei pentru
mica laponă Enigel, oprită într-un popas de noapte în poiana sa de
muşchi, în drumul cu renii spre păşunile de mai la sud, Crypto o îmbie
să rămînă acolo, “în somn fraged şi răcoare", departe de soarele de care el se simte despărţit, prin “visuri sute, de măcel".
Semnificativele versuri ale răspunsului, cu care Enigel îi respinge
rugămintea, pentru că aspiră cu întreaga ei natură la solavitate, ne dau
o imagine a nordului, hibernând cu cultul soarelui în suflet, de o
putere expresivă adânc memorabilă.
Principiul, pe care se structurează arta poetică a lui Ion Barbu, în ultima etapă de manifestare a evoluţiei sale apare enunţat, aproape programatic, în versurile din bucata Joc secund într-un stil care ajunge să-fie caracteristic întregului ciclu, greu de descifrat prin natura excesiv sintetică a formulării, prin subiectivismul cu,totul arbitrar al analogiilor create, prin discontinuitatea imaginilor, prin opţiunea pentru cuvântul rar sau de specialitate matematică şi uneori chiar prin tendinţa de a se da cuvintele în context un alt sens decît acel pe care îl au în uzul comun.
La 11 august 1961, moare la spitalul “Vasile Roaită" din Bucureşti, bolnav de cancer la ficat.
“Ermetismul său i-a ucis orice spontaneitate şi i-a secat vâna. De vocaţie matematician, Ion Barbu s-a folosit pentru ermetizarea primelor redactări de procesul matematic al substituirii. Se ştie că în algebră, cifra cantitativă e înlocuită cu un simbol calitativ. Cuvântul obscur la Ion Barbu este necunoascuta algebrică, prin care se substituie sensul clar, misterul.”
Şerban Cioculescu
Principiul, pe care se structurează arta poetică a lui Ion Barbu, în ultima etapă de manifestare a evoluţiei sale apare enunţat, aproape programatic, în versurile din bucata Joc secund într-un stil care ajunge să-fie caracteristic întregului ciclu, greu de descifrat prin natura excesiv sintetică a formulării, prin subiectivismul cu,totul arbitrar al analogiilor create, prin discontinuitatea imaginilor, prin opţiunea pentru cuvântul rar sau de specialitate matematică şi uneori chiar prin tendinţa de a se da cuvintele în context un alt sens decît acel pe care îl au în uzul comun.
La 11 august 1961, moare la spitalul “Vasile Roaită" din Bucureşti, bolnav de cancer la ficat.
“Ermetismul său i-a ucis orice spontaneitate şi i-a secat vâna. De vocaţie matematician, Ion Barbu s-a folosit pentru ermetizarea primelor redactări de procesul matematic al substituirii. Se ştie că în algebră, cifra cantitativă e înlocuită cu un simbol calitativ. Cuvântul obscur la Ion Barbu este necunoascuta algebrică, prin care se substituie sensul clar, misterul.”
Şerban Cioculescu
Articol îngrijit de: Vlada Afteni
Bibliografie (surse):
- Limba şi literatura română, aprecieri critice;
- www.ro.wikipedia.org;
- Tudor Vianu, Introducere în opera lui Ion Barbu, Bucureşti, Editura Minerva, 1970;
- Marin Mincu, Poezia lui Ion Barbu, Constanţa, Editura Pontica, 1995.