Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

...Păşiţi încet... se citeşte...

Lena Constante - Evadarea tăcută (fragment)

 

Niciodată, nici o lege, de când e lumea lume, nu a fost nici măcar gândită pentru a pedepsi pe cei care îţi răpesc vântul, izvorul, râul. Pe cei care îţi fură partea ta de soare, de nori şi de ploaie. Dreptul tău la stele.”

(Lena Constante, Evadarea tăcută 3000 de zile singură în închisorile din România)

 

 CAPITOLUL 4

A PATRA ÎNCHISOAREA 847-a, 848, 849, 850, 851, 852, 853, 854, 855, 856, 857, 858, 859, 860, 861, 862, 863, 864, 865,866, 867, 868, 869, 870, 871, 872, 873, 874, 875, 876, 877, 878, 879, 880, 881, 882, 883, 884, 885, 886,887, 888, 889, 890, 891, 892, 893, 894, 895, 896, 897, 898, 899, 900, 901, 902, 903, 904, 905, 906, 907,908, 909, 910, 911, 912, 913, 914, 915, 916, 917, 918, 919, 920, 921, 922, 923, 924, 925, 926, 927!)?8929, 930, 931, 932, 933, 934, 935, 936, 937, 938, 939, 940 941, 942, 943, 944, 945, 946, 947, 948, 949, a950-a zi de detenţie — 26 august 1952.

 

A treia vară în închisoare a fost grea. Căldura se transforma în suferinţă. Mă oprea s-o uit. În fiecare clipă jilăveala infectă a trupului meu murdar făcea ca lunile de vară să fie prea prezente şi totuşi atât de depărtate. Încă din anul trecut, amintirea lunii iunie devenise o obsesie. Anul acesta regretul era şi mai dureros. Ajunsesem să doresc din toată inima sfârşitul interminabilelor ei treizeci de zile. Ca să fiu eliberată de vedeniile mele. Ca să scap de regrete. De acel „nevermore", niciodată ; niciodată... Căci nu puteam scăpa de gândul că frumoasele zile ale acestei unice veri nu vor mai reveni niciodată. Zile pierdute. Zile furate. Ucise. Niciodată florile din acel dus an 1952 nu vor mai înflori pentru ochii mei. Vă voi pierde din nou pentru totdeauna, binefaceri ale pământului, urme de îngeri, farmece ale lumii, voi, ierburi în floare! Amintiri de câmpuri şi de poieni înflorite, de văi înmiresmate, tăinuind sub flori fluierul vreunui pârâu, amintiri care mă urmăreau. De a nu putea respira parfumul ierbii, mireasma finului, mă îmbolnăvea. Pesimismul meu şi dezgustul faţă de oameni se accentua.

Niciodată, nici o lege, de când e lumea lume, nu a fost nici măcar gândită pentru a pedepsi pe cei care îţi răpesc vântul, izvorul, râul. Pe cei care îţi fură partea ta de soare, de nori şi de ploaie. Dreptul tău la stele.Totuşi, celula aceasta era mai bună. Mă readuseseră în cea de a doua închisoare. Şirul de celule care dădeau pe curte era dublat de un alt şir care dădea pe stradă. De această stradă nu mă separa acum decât un culoar de abia un metru lărgime. Doar un zid, străpuns în partea lui de sus de nişte ferestre cu zăbrele.Auzeam tocurile femeilor ţăcănind pe asfaltul trotuarului. Nedesluşit, vocile trecătorilor.

Mai limpede, râsetele, strigătele copiilor. Poate că Mariana locuia chiar în faţa închisorii. Copiii o strigau ou siguranţă din stradă. Mariana! Mariana! îi auzeam adesea numele. Nu am reuşit să-i identific vocea. Şi mai erau şi claxoanele maşinilor, scârţâitul tomberoanelor măturătorilor, clopotele bisericii din apropiere. 

 

Noul meu anchetator — un bărbat tânăr, cu ochi răi, în spatele unor ochelari cu ramă neagră. Ancheta a început obişnuit. Origine, studii, muncă, cunoştinţe. Mi-a dat voie să lucrez. Un bloc de desen, un creion, o gumă, o pensulă, acuarele. Aveam, în sfârşit, ceva de făcut. De dimineaţă până seara, aveam zilnic aproape 15 ore de lucru. Fără pauze, fără duminici.

Mi-ar fi plăcut să continui şi noaptea. Lucram la ilustraţiile mai multor basme în versuri. Povestea a doi ursuleţi care-şi construiau o casă. Povestea unui dulgher care demonstra uneltelor lui revoltate că toţi avem nevoie unii de alţii. Mi-am dat multă osteneală şi cu o poveste care se petrecea într-o pădure. Era vorba de felurite necazuri a doi iepuri şi voiam să redau lumina şi clar-obscurul din pădure. Lucram în acelaşi timp la o nouă piesă pentru marionete. Toate poveştile acestea trebuiau să aibă, fireşte, şi părţi vesele. Mi-era mai uşor să pun veselie în replicile animalelor, decât în cele ale oamenilor.

De asemenea, preferam să ilustrez poveştile, decât să le inventez. Acordam o grijă deosebită pentru desăvârşirea micilor imagini. Anchetatorul îşi manifesta faţă de ele un ciudat interes. La fiecare întrevedere îmi cerea să-i aduc ilustraţiile noi. Cum i-am spus cât de greu îmi era să desenez detaliile atâtor animale diferite, mi-a adus o carte pentru copii, ilustrată. Fireşte, sovietică. Într-atât i-am studiat textul şi frumoasele imagini în alb şi negru, încât am sfârşit prin a o putea traduce aproape în întregime. N-am putut niciodată înţelege motivul care-l împingea pe anchetator să acorde atâta atenţie ilustraţiilor mele. Se uita şi pe dosul hârtiei şi cea mai mică urmă de creion îl nemulţumea. Trebuia să mă întorc în celulă şi s-o şterg cu guma. Din păcate, fiecare serie de ilustraţii, odată terminată, era închisă în seiful lui. Niciodată nu mi-au fost restituite.

 

Hrana era şi ea ceva mai bogată. Uneori, primeam un supliment. între două mese, brânză cu smântână sau câteva mărunte mere roşii, asemeni unor mângâieri. Îmi era limpede că anchetatorul căuta să mă îmblânzească. Prin urmare... într-o dimineaţă, spre orele zece, un paznic îmi întinde ochelarii. Mă împinge de-a lungul culoarului. După câţiva paşi mă opreşte. Îl aud deschizând o uşă. Un val de aer mă cuprinde. Unde mergem? Paznicul îmi spune că anchetatorul mi-a acordat o ieşire zilnică. Şapte minute de plimbare. Rămân împietrită în prag. Refuz să ies. De ce? Nu ştiu.

 

Este mai presus de înţelegerea mea. Ştiu doar atât. Refuz acest aer proaspăt! Au trecut atâţia ani. Încerc să-mi explic reacţia de atunci. Acel refuz. Acea frică. De multă vreme numai eram închisă doar între pereţii celulei mele. Din propria mea voinţă, ridicasem împrejurul meu, lipită de pielea mea, o găoace tare. În această carapace invizibilă îmi apăram fărâma de libertate care îmi mai rămăsese. De libertate spirituală. Orice fir rupt, orice deschizătură ameninţă acest fragil echilibru interior. De aproape trei ani, de aproape o mie de zile, picioarele mele nu depăşiseră un prag de închisoare.

Deplasările de la o închisoare la alta nu intrau în socoteală. Vederea cerului, a soarelui ar fi putut prăbuşi plăpânda mea construcţie de apărare? Paznicul n-a insistat, dar şi-a prezentat raportul. După două zile m-a obligat să ies. Din ordinul anchetatorului. Trec, deci, în cele din urmă, de pragul clădirii. Mai fac câţiva paşi. Scot ochelarii. Trec de pe un trotuar de ciment pe pământ tare. Ies din umbră. Orbire. Săgeţi de durere. Soarele. Încet, mă obişnuiesc cu lumina soarelui.

 Atunci îmi dau seama că, de fapt, nu m-au scos la aer liber, într-o curte. Mă aflu în mijlocul unei încăperi mari, fără tavan, Este un ţarc înconjurat de ziduri înalte de trei metri. Deasupra capului meu, cerul albastru. Soarele luminează în diagonală un întreg colţ al spaţiului. Paznicul a plecat. M-a închis cu cheia. Sunt singură. Dar, fireşte, fiecare uşă a închisorii îşi are vizeta ei.

Merg încet, în cerc. Lipită de ziduri. Respir. Inspir. Adânc. Aerul este dulce şi molcom. Obosesc repede. Mă sprijin cu spatele de un zid. Căldura soarelui pe chipul meu. Pe pleoapele mele închise. Mă joc cu soarele. Strâng din pleoape. Lumea devine galbenă, portocalie, roşie. Deschid ochii. Pete de lumină. Întind braţele. Mâinile mele în soare. Mâinile mele atât de galbene. Atât de murdare. Mâini de cerşetor.Simt nevoia de a plânge. Dorinţa de a plânge. Nu plâng.

Sunt scoasă în fiecare zi. Mă obişnuiesc cu aceste ieşiri. Le aştept. În ţarc fac mişcări de gimnastică. Paznicul mă lasă în pace. Deci, primele luni de anchetă se petrec destul de bine. Numai primele. Anchetatorul a primit, fără îndoială, noi indicaţii. Sau poate că i se pare că m-a răsfăţat destul. Trebuie să vorbesc.

Reia problema crucială. Spionajul. El şi şefii lui s-au săturat de minciunile mele. Am făcut mărturisiri. Le-am negat. De două ori. Gata. El n-o să mă lase să-mi fac jocul. El are nevoie de o declaraţie. Limpede. Fără echivocuri. Da sau nu. NU? Cu cel mai mare calm se apropie de mine. Sunt. aşezată, ca de obicei, pe un scaun de lemn în faţa unei măsuţe. Trece în spatele meu. Apucă o şuviţă din părul meu. O învârteşte de mai multe ori pe arătător, căci părul meu e lung. A crescut. Îmi ajunge până la umeri. În cealaltă închisoare reuşisem să-l am destul de scurt. Datorită ţigărilor. Şuviţă cu şuviţă le ardeam vârfurile cu capătul aprins al ţigării. Părul sfârâia. Celula mirosea a porc afumat. Aici, gata cu ţigările. Numai uneori o pereche de foarfeci.Atât de mari, de ruginite, atât de tocite, încât ce aş fi putut face cu ele când nu mi le lăsau decât cinci minute? Nu reuşeam nici măcar să-mi tai toate unghiile. Nu-mi amintesc să-mi fi tăiat vreodată unghiile de la picioare. Cred că se rupeau de la sine. Deci, părul meu era lung. Lung şi murdar. Timpul rezervat duşului, în fiecare sâmbătă, era scurt. Imposibil să-ţi săpuneşti întreg corpul, să-l limpezeşti, să repeţi operaţia pentru cap. Trebuia să aleg. Deci, rândul părului venea rar. Chiar şi atunci, limpezitul în grabă nu izbutea să elimine clăbucul de săpun de rufe. Acum, anchetatorul se distrează trăgând de şuviţa mea de păr. Uşor, apoi mişcarea se accelerează. Începe să mă doară puţin. Da sau nu? Nu! Atunci, deodată, mă aud urlând. Durerea a fost violentă şi neaşteptată. Nu pot să cred că mi-a smuls părul. Totuşi, şuviţa zace acum în coşul de hârtii. Da sau nu? Nu? Reîncepe. Cu mâinile încordate strâng marginea mesei. Durere şi ţipăt. Încă o şuviţă. Încă una. Plâng. Mai curând de ruşine, decât de durere. Pentru mine. Pentru el. Pentru noi toţi. Capul îmi se bălăngăne. Poate că-mi smulge şi pielea capului o dată cu rădăcina. 

 

Mă întorc în celulă. N-am cum să văd ce mi-a făcut. Nu pot decât să-mi pipăi craniul cu vârful degetelor, uşurel, din cauza durerii. Deasupra urechii stângi, pe o suprafaţă rotundă de aproape 3 centimetri diametru, piele goală. Puţin umedă. Turbez de mânie. Paznicul trece cu un vas cu apă, spre a ne umple cănile. Îi arăt locul chel. A doua zi anchetatorul mă ameninţă. O să mă lase complet cheală dacă voi mai îndrăzni să mă plâng. Totuşi, păr nu mi-a mai smuls. Lăsa urme prea vizibile. Dar nu se lasă păgubaş...

 

Va folosi pumnii. Mă pocneşte pe obraji. La dreapta, la stânga, în bărbie.Una din lovituri este atât de puternică, încât scaunul se răstoarnă cu mine. Cad jos. Nu izbutesc să mă mai ridic. Îmi vine în ajutor cu lovituri de picioare. Altă dată, urma mâinii lui îmi rămâne întipărită pe obraz. A lovit cu atâta putere, încât am păstrat mai multe zile urmele umflate ale degetelor lui. Nu mai rezist. Nu mai am putere. Mi-e de ajuns. Întâmplă-se ce s-o întâmpla. Devine amabil. Mă încurajează să lucrez. Pensula mea era proastă. Groasă, fără vârf, pierzându-şi părul. Într-o zi, la plimbare, găsesc pe jos un fulg de porumbel. Îl păstrez. Am norocul să găsesc, în zilele următoare, şi alţi fulgi. Reuşesc să-mi încropesc o pensulă foarte fină, pe care o fixez la celălalt capăt al pensulei vechi cu o bucăţică de aţă. Reuşesc acum uşor să pictez amănunte miniaturale.

 

(Din vol. Lena Constante, Evadarea tăcută 3000 de zile singură în închisorile din România, Humanitas, Bucureşti, 1992, pg. 44-46)