Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

...Păşiţi încet... se citeşte...

Petru Creţia - Ticăloşii

 



În orice comunitate umană şi în orice moment al istoriei sale există un anumit procent de oameni ticăloşi. Uneori sunt mai mulţi, alteori mai puţini, au o influenţă mai mare sau mai mică asupra corpului social, sunt, rămânând mereu ticăloşi, de un fel sau altul. (...) Acum la noi ticăloşii sunt mulţi şi feluriţi, până la speciile cele mai abjecte. (...) Ne aflăm cuprinşi cu toţii, cu buni, cu răi, într-o societate grav deteriorată, ticăloşită, rămasă, din propria ei alegere, pe mâinile vechilor rânduieli şi a vechilor mentalităţi. Numai buni pentru un veac de scârnă. Printre oamenii care dau culoarea vremii se disting prin numărul lor, ticăloşii. Unii sunt persoane bine ştiute, care pângăresc amarnic ţara prin tot ceea ce fac. (...) Alţii, cei mai mulţi, nu au notorietate naţională, dar îi ştiu cei care pătimesc de pe urma lor în cercuri mai restrânse. Dar, aşa mai puţin sau deloc cunoscuţi, se află pretutindeni, întinşi ca o pecingine.  Cum nu se poate tăgădui importanţa prezenţei lor printre noi, merită să scriem despre ei. Nu ca istorici, nu ca sociologi, nu ca moralişti, ci într-un chip deosebit: ca filologi. Cu alte cuvinte, vom lăsa să vorbească în locul nostru limba românească însăşi, a cărei istorie lexicală s-a desfăşurat paralel cu istoria ticăloşiei româneşti. Am ales cuvântul ticălos, dar mai sunt câteva lângă el, cu sensul acesta mai general: nemernic, netrebnic, mişel şi canalie. Dar poţi să numeşti aşa pe un om când el şi-a perfecţionat, şi-a îndeplinit destinul şi a izbândit.  Însă limba ştie foarte bine să facă şi portretul ticălosului la tinereţe, oricum la începutul carierei sale. Atunci când, om de nimica fiind, vrea să devină cineva, el este doar o mică secătură, o hahaleră şi o farfara, se dă pe lângă alţii mai ajunşi şi este încă slugarnic, linguşitor, periuţă, un trepăduş, un fripturist, un ţuţăr şi un ţucălar. Cu ceilalţi însă, pentru că e răzbătător şi ajungăreţ, este înfigăreţ, sau băgăreţ, obraznic, şmecher, sforar, pişicher, făţarnic şi prefăcut, telpiz şi parşiv. În ordinea economică nu este însă un mare spoliator şi un tâlhar, nu este încă fur şi lotru, este doar o javră, o mică jigodie care umblă cu tertipuri şi şiretlicuri. Te trage pe sfoară, croieşte minciuni, te şmechereşte aşa cum se află a fi: un coţcar, un pezevenghi, un găinar, un pungaş, un borfaş, un potlogar, şi un panglicar, un om care umblă după ciupeală, după chilipir şi după pleaşcă. Adică după câştig nemuncit, scos de la oameni cărora le dă pe bani chiar dreptul lor legiuit, practica pe care o va folosi până la sfârşitul, de obicei fericit, al vieţii sale. Terminologia românească în acest domeniu este pe atât de veche, pe atât de bogată, astăzi acoperind cu vorbe o scară ce urcă de la nişte sute acolo, până la sume fabuloase, pe care le numim bacşiş, ciubuc, sau "o mica atenţie" ; dar spunem şi mită, şpagă, plic, dar sau cateodată dar sau plocon. Însă din adâncul istoriei noastre se aud vorbe preţioase, uitate, care ar merita să fie puse din nou în circulaţie, pentru mai multă nuanţare. Dacă mai ştim ce înseamnă peşcheş - la origine darul suplimentar pe care domnitorii noştri îl trimiteau Porţii împreună cu haraciul, adică tributul - am uitat ce este ruşfetul, mita dată pentru obţinerea unei slujbe, ghelirul, locmaua şi sabasul, câştiguri obţinute în fel şi chip fără  muncă. Dar această lepădătură şi această pramatie are gânduri mai mari: în el dospeşte, nemăsurată, lăcomia de bunuri şi puteri. Şi ticălosul de trei parale, dacă are stofă, trece de la furtişag la jaf şi se pune pe căpătuialaPehlivanul, şoitarul şi măscăriciul vrea să se îmbuibe şi să se lăfăie, să hălăduiască şi să trăiască în huzur. Şi astfel din lichea devine ticălos, în toată legea, şi toată legea lui este să fure, să mintă şi să stăpânească în afara oricărei legi, şi de aceea îi spunem acestui samavolnic: om fără de lege sau nelegiuit. Prinzând osanză, el începe să-şi facă mendrele: să jupoaie şi să jecmanească, să ia cu japca; jefuieşte ca-n codru, ia şapte piei de pe om, îl aduce la sapă de lemn. Pentru că este lacom, apucător, prădalnic, hrăpăpareţ, nesaţios şi hulpav. Şi, pe măsură, ce îi cresc belşugul şi puterea devine trufaş şi fudul, îngâmfat, îşi dă aere, are ifose, e ţanţoş şi băţos, colţos, tâfnos şi arţăgos, cusurugiu şi cârcotaş, se răsteşte la tine şi se oţăreşte, te înjură şi te terfeleşte, te face de ocară şi te porcăieşte. Îi place să taie şi să spânzure, să te ţină la cheremul lui, să te prindă la strâmtoare, să-ţi bage frica în oase. Dacă nu ar opera de veacuri printre noi, de unde am avea aceste opt crâncene verbe: a asupri, a împila, a oropsi, a urgisi, a obijdui, a năpăstui, a prigoni, a vitregi? Iar ticăloşii ce săvârşesc asemenea lucruri ce altceva sunt ei decât oameni ai dracului, nemiloşi, neîndurători, necruţători, neomenoşi, făpturi fără inimă sau negri la inimă, câinoase şi haine; inşi cruzi, hapsâni şi crunţi. Neîndurând binele altcuiva, fiind pizmaşi, sunt mârşavi, fameni, avani şi zăcaşi. Toate  sunt cuvinte care trimit la perfidie şi la calomnie, la defăimare şi la hulă, la măsluire şi la răzbunare. Ticălosul nu recunoaşte ruşinea, orice ar face  şi orice s-ar vădi că a făcut. Este aşadar neruşinat, fără obraz sau gros de obraz. Şi nu arareori ticălosul este şi grosolan, mitocan, mârlan, mojic, bădăran, ţopârlan, nesimţit şi neam prost. Nu pentru că ar fi neapărat lipsit de educaţie, ci prin esenţa sa scârnavă, care ne face uneori să-l numim porc şi râtan. Şi să simţim pentru el, dincolo de orice dreaptă ură, mai ales scârbă, greaţă, silă şi o nesfârşită lehamite. Se află printre noi, mişună şi făptuiesc, sunt în fruntea bucatelor, ne otrăvesc viaţa şi ne corup sau ne batjocoresc copiii. Pe ascuns sau pe faţă, vor să ne stăpânească, reducându-ne la simpla condiţie de instrumente ale lor. De cele mai multe ori nu avem ce să le facem, pentru că ştiu să cumpere sau să sperie dreptatea, pentru că ştiu să lucreze în cârdăşie, să se înhăiteze, să se acopere unii pe alţii, şi, împreună, să se revendice de la idealuri, ei, care nu au nimic sfânt, să joace teatrul virtuţii. Mai ales ştiu să mintă şi să măsluiască adevărul. Sunt cei cu care se încheie Scrisoarea a III-a. Am spus că a folosi resursele limbii pentru a-i zugrăvi este un fel mai puţin grav de a vorbi despre ei. Scriind, m-a părăsit însă orice uşurătate. Nu ştiu cât şi cum şi când se va putea aceasta, dar trebuie stârpiţi fără cruţare. Orice cruţare şi îngăduinţă faţă de ei conţine, în adânc, o formă de complicitate, oricât de greu perceptibilă ar fi. Iar cea mai măruntă complicitate cu ticaloşii este o ticăloşie şi ea, şi, punând ţara la cheremul lor îi ajută să o ducă de şio lase de haram. Şi încă ceva: ticălosul nostru de seculară tradiţie şi proaspătă înflorire este cu atât mai primejdios cu cât s-a înfipt mai sus. Să luam mai ales aminte la cârmuitori şi dregători. Măcar aceştia ar putea fi cumva înlăturaţi, cu prăsila lor cu tot.

(Din vol. Petru Creţia, Luminile şi umbrele sufletului, Univers Enciclopedic, Bucureşti, 1995)