Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

...Păşiţi încet... se citeşte...

Marin Sorescu - Spânzuratul

 


 

Mitrele, de câte ori se certa cu muierea,

Îşi lua betele să se spânzure la sălcii, în vale;

Să vadă şi că, fir-ar a relelor,

Ce-nsemna el în casa asta, na!

 

Săriţi lume, ţipa Leana. Nea Dumitre, Nea Ioane,

Duceţi-vă, daţi fuga-n vale după ăl nebun.

Ţicu, Bag' Samă, Cazaca, Mitrănoaia, tot cătunul

Se strângea la panoramă.

 

Mitrele mergea înainte, considerându-se de pe

Acum mort,

Vedea negru-naintea ochilor şi-aştepta să sune

Goarna de apoi

Pe podul lui Giurcă.

 

Spânzurătorile lui, fiind mai dese în anii de secetă

Şi sărăcie,

Îndulceau întrucâtva atmosfera,

Adică n-o fi nici dracul chiar aşa de negru,

Nu moare omul cu una cu două nici de foame, nici de

Nimic,

Nu vă uitaţi la Mitrele?!

Ajunsese să fie dat exemplu de longevitate.

 

Lega betele înflorate, ţesute cu drag de muiere, asta

El o uita întotdeauna,

Trebuia să-i aducă ea aminte, cu târnul,

Le înnoda de-o creangă, scuipa spre Leana şi-şi

Băga capu-n ştreang.

Când îşi da drumul, altul, suit din timp în salcie,

Jap! cu securea, tăia ori creanga ori betele,

Spânzuratul buf, jos,

Leana venea repede cu găleata cu apă rece de la

Fântână şi turna pe el, să-nvie.

Conta cât era de mort: alteori numai îi dădea de băut din cauc.

 

Să-l mai fi lăsat o ţâră s-atârne, se vaită vreuna,

Să fi apucat măcar să scoată limba, venirăm degeaba,

Mi-o fi dat

Şi laptele-n foc.

 

Omul lui Dumnezeu, îl încuraja Ţicu pe Mitrele, care

Se arăta mahmur ca Lazăr după înviere, nu ştia ce

Atitudine să ia,

Îi era ruşine şi necaz, toţi ne mai certăm cu muierile,

Alaltăieri eu nu i-am aruncat alei mele masa-n bătătură?

Nu mi-a făcut mâncare bună; am luat masa de margini,

Cu tot de pe ea

Şi-am dat-o zdup! peste prispă.

Dar de ce să mă omor? Mai bine o fac vânătă, cu mine

Să nu se pună!

Femeii nu trebuie să-i verşi laptele-n păsat.

 

– Ăsta cu spânzuratul lui a ciuntit toate sălciile –

Râdea cineva

Hă, hă!

– Oricum, de murit în pat n-o să moară.

 

Lumea vorbea tare, unii îl căinau pe bietul creştin;

„Cine ştie ce-o fi în casa lui, de-ajunge el până-acolo."

„Da din ce vă luarăţi, fă?" –  întreba Veta.

„Lasă, ce să mai... hai acasă, omule!"

 

Mitrele se ştergea de paie şi pleca bombănind pe

Coastă-n deal,

Leana venea în urmă cu vadra-n cap.

Noi, copiii, rămâneam ultimii la sălcii.

Ne-ar fi plăcut să vedem un om spânzurat şi să ne speriem.

Unii abia aşteptau să se facă mari şi să-şi pună ştreangul

De gât,

Ca să se strângă lumea, să-i vadă şi ei să facă pe grozavii,

Morţi, cu ochii beliţi.

Cine spunea asta acasă, se pomenea cu palma peste gură:

– Mă zăltatule, tu ştii ce lozăşti?

I-auzi, ăştia altceva mai bun n-au învăţat de la ăi

Mari.